1 mei 2017

Oproep: kandideer je voor de gemeenteraad

Voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 zoekt de PvdA Utrecht enthousiaste leden die de sociaaldemocratische waarden goed kunnen vertegenwoordigen als kandidaat voor de gemeenteraad, als lijsttrekker of als mogelijke wethouder.

Gemeenteraadslid
Als gemeenteraadslid ben je volksvertegenwoordiger en zorg je voor de vertaling van onze idealen naar de politieke werkelijkheid van de gemeenteraad. Hiervoor zoeken we gedreven sociaaldemocraten die zich de komende jaren willen inzetten voor de stad. Om de functie van raadslid goed uit te oefenen heb je tenminste 20 uur per week beschikbaar. Het volledige profiel voor raadsleden kan je hier vinden. Heb je belangstelling, maar wil je je eerst nog verder oriënteren? Meld je dan aan voor de Jan Schaperleergang. Hier krijg je meer uitleg over wat het raadslidmaatschap inhoudt. Let op! Van alle kandidaten wordt gevraagd deze of een vergelijkbare leergang te volgen of gevolgd te hebben. De eerste lichting is in mei van start gegaan, maar er zal er nog één georganiseerd worden. Meld je daarom zo snel mogelijk aan via deze link.

Je kunt je aanmelden door uiterlijk 31 augustus een motivatiebrief (max 1 A4), een actueel CV en een betoog (max 1 A4) over hoe jij de komende vier jaar de raadsagenda niet gaat volgen, maar gaat bepalen naar [email protected]. Kandidaat raadsleden worden geacht de erecode en interne bereidverklaring te ondertekenen. Een exemplaar van deze stukken kun je via dit mailadres opvragen.
In september en oktober zullen er met de kandidaten gesprekken gevoerd worden door de adviescommissie kandidaatstelling onder leiding van Agnes Jongerius. De commissie stelt een advies op voor de lijst aan het afdelingsbestuur. Uiteindelijk wordt de lijst vastgesteld door de algemene ledenvergadering (ALV) op 22 november 2017.

Kandidaten die 50 handtekeningen (link) van inwoners van de stad (al dan niet PvdA-lid) ophalen, zullen sowieso uitgenodigd worden voor een gesprek.
Voor vragen betreffende de procedure, kun je Marnix een mail sturen.

Lijsttrekker
De lijsttrekker van de PvdA is het gezicht van de partij tijdens de verkiezingsstrijd. Zij/hij voert het team aan tijdens de verkiezingsperiode en heeft de potentie daarna de fractie te leiden. De fractievoorzitter besteedt gemiddeld 24 uur per week aan de functie.

Kandidaten voor het lijsttrekkerschap dienen te voldoen aan dezelfde eisen als de raadsleden. Daarnaast dienen zij tenminste 50 handtekeningen (link) van Utrechtse PvdA-leden te overleggen die haar/zijn kandidatuur ondersteunen. Bovendien is een positief advies nodig van de adviescommissie kandidaatstelling over de geschiktheid aan de hand van het door de ALV vastgestelde profiel. Kandideren voor het lijsttrekkerschap biedt geen garantie op een (hoge) plek op de definitieve lijst.

Bij meerdere geschikte kandidaten volgt in september een interne ledenraadpleging.

Wethouder
Naast volksvertegenwoordigers zoeken we ook kandidaatbestuurders. Mocht de PvdA Utrecht deelnemen aan de nieuwe coalitie na de gemeenteraadsverkiezingen, hebben we wethouderskandidaten nodig. Als wethouder ben je full-time bezig met het besturen van de stad en zo de sociaaldemocratische waarden in de praktijk te brengen. Het volledige profiel is te vinden staat hier.
Kandidaten voor de post van wethouder kunnen zich voor 1 december melden bij [email protected]. Hierna zal er een gesprek volgen met de adviescommissie kandidaatstelling. Uiteindelijk maakt bij collegedeelname de gemeenteraadsfractie een keuze uit de voorgedragen kandidaten.

Meer informatie
Voor meer informatie over de procedure, neem je contact op met Marnix. Voor vragen over een van de functies neem contact op met Jochen.

Waar ben je naar op zoek?