25 januari 2016

Houd het OV voor iedereen bereikbaar!

De PvdA Utrecht heeft herhaaldelijk zorgen geuit over het steeds verder afkalven van de sociale functie van het openbaar vervoer. De bus moet toegankelijk en bereikbaar blijven voor mensen die erop zijn aangewezen en geen alternatief hebben. Maar via een langzaam en sluipend proces komt deze belangrijke ambitie steeds verder onder druk te staan.

Afgelopen donderdag bespraken we in de raadscommissie de voorgenomen nieuwe dienstregeling voor het busvervoer in de stad, vanaf de komende zomer. Dit concept-vervoerplan van U-OV bevat helaas een flink aantal verslechteringen van de dienstregeling in veel Utrechtse buurten en wijken. Een aantal lijnen gaan met name in de avonden en de weekeinden minder vaak rijden, zoals lijnen 2 door de binnenstad en lijn 8 naar Utrecht-Oost. Sommige lijnen krijgen een andere route, waardoor mensen verder moeten lopen naar een halte. Lijn 3 in Zuilen-Noord bijvoorbeeld. En er zijn lijnen die helemaal verdwijnen, zoals lijn 15 in Hoograven, lijn 39 in Terwijde en lijn 34 door Schaakwijk. Daarnaast blijft de dienstregeling van lijn 14 in Lombok erg beperkt en gaat de nieuwe lijn 22 (Vleuten/De Meern-Leidsche Rijn-station Vaartse Rijn-De Uithof) nog niet rijden.

Het concept-vervoerplan draagt helaas weer verder aan bij aan slechter openbaar vervoer en een minder toegankelijke stad. Het zorgt er bovendien voor dat het OV voor veel mensen geen echt alternatief vormt voor de auto. Terwijl we dat toch ook graag willen vanwege onze behoefte aan schonere lucht. Gelukkig delen diverse fracties onze zorgen. We gaan er dan ook vanuit dat wethouder Van Hooijdonk straks in haar reactie op het Vervoerplan dit punt prominent naar voren brengt.

Overigens kan iedereen tot en met 21 februari as. nog reageren op het voorgestelde vervoerplan. Hoe dat kan lees je op de website van U-OV:
Daar vind je ook het complete concept-vervoerplan.

Ik raad iedereen die zich zorgen maakt over het verslechteren van de dienstregeling aan gebruik te maken van deze mogelijkheid. Op basis van de binnengekomen reacties past U-OV het plan misschien nog aan. Daarna neemt de provincie Utrecht een besluit over het definitieve vervoerplan. De strijd is dus nog niet gestreden.

Voor vragen kun je contact met me opnemen via 06 38604652 of [email protected]
Volg me op twitter: @PostRuben