5 april 2017

Interesse in de gemeenteraad? Geef je dan nu op voor de Jan Schaperleergang!

De leergang bestaat uit zeven bijeenkomsten en is opgebouwd in twee fases. De eerste fase van de leergang draait om je politieke drijfveren van en het kennismaken met het lidmaatschap van de raad. Wat komt daar allemaal bij kijken? Waar moet je rekening mee houden? En hoe kan je zaken bereiken? De eerste fase wordt afgesloten met een competentietest. De test laat je zien waar je, als het gaat om het lidmaatschap van de gemeenteraad, goed in bent en waar je je nog in kunt verbeteren. Op basis van deze test krijgen je een advies waar je verder mee kan werken.
De tweede fase van de leergang staat in het teken van politieke visie en vaardigheden. Aan de orde komen de ideologie, de instrumenten van de gemeenteraad, beleidsdossiers en een simulatiespel. Hier worden de ins- en outs van het zijn van een raadslid behandeld. Er wordt ingegaan op de beginselen van de partij, op het politieke handwerk en op integriteit.
De doelstelling van de Jan Schaperleergang is dat de deelnemers, eenmaal gekozen als raadslid, een vliegende start kunnen maken in de gemeenteraad en samenleving, en direct kunnen werken aan het behalen van de sociaaldemocratische doelstellingen.

Voor meer informatie over de organisatie en de inhoud van de leergang neem je contact op met de secretaris van het gewest Sytse Koopmans. Aanmelden kan online via dit formulier tot 26 april. Er is een eigen bijdrage van €25 voor de eerste en €50 voor de tweede fase. Indien dit een probleem is, kan je contact opnemen met Sytse. De bijeenkomsten van de eerste fase zijn in Utrecht op 6, 13 en 20 mei tussen 10.00 en 13.00.

Let op! Het volgen van opleiding is verplicht voor kandidaatstelling voor de gemeenteraadsverkiezingen. De Schaperleergang wordt daarom gezien als verplicht voor alle kandidaten.