19 januari 2018

Geen verkoop van sociale huurwoningen

Zeker zijn van fijn en betaalbaar wonen in een leefbaar en veilig Utrecht is voor de PvdA het uitgangspunt. Verkoop van sociale huurwoningen past daar niet bij. Integendeel. Het draagt bij aan verdere tweedeling in de stad, vergroot het tekort van sociale huurwoningen in de stad. Dat vinden wij zeer onwenselijk.

De fractie van de PvdA ziet de ontstane situatie met betrekking tot de verkoopambitie van de portefeuille Mitros als een grote vergissing en wil dat de hele verkoopambitie per direct van tafel wordt gehaald.

Wij vinden dat de meerwaarde van deze panden niet in de zakken van grote commerciële beleggers of beleggers uit Qatar mag belanden. Dit zien wij nu al in Kanaleneiland gebeuren. Sociale woningen aankopen en daarna doorverkopen en daarmee binnen een half jaar miljoenen verdienen. Deze miljoenen zijn van gemeenschapsgeld. Wij vinden dat de verkoop van sociale woningen moet stoppen en daar zullen we ons in de gemeenteraad voor inzetten.

De huurders zijn onvoldoende of helemaal niet betrokken bij de intenties van Mitros om de woningen te verkopen. Ook dat is voor de PvdA een onacceptabele situatie.

Wij zijn van mening dat Mitros het beheer zelf moet overnemen en in overleg met de huurders afspraken over het beheer en onderhoud moet maken. We willen dat de bewoners en Mitros en het college in deze kwestie samen optrekken en bekijken hoe ze gezamenlijk de kosten kunnen drukken.

Voor wat de Korte Nieuwstraat betreft zijn wij van mening dat het omzetten van de contracten van onbepaalde tijd naar bepaalde tijd moet worden teruggedraaid.