18 maart 2014

Het PvdA Ombudsteam Utrecht helpt

Foto Ombudsteam 12aHet Ombudsteam van de PvdA in Utrecht bestaat 5 jaar. Er komen circa 75 mensen per jaar bij het Utrechtse PvdA-Ombudsteam terecht. De meeste mensen melden problemen rond het wonen. Het gaat dan om een vreemd hoge energierekening, klachten bij het groot onderhoud of een huisuitzetting. Veel mensen zitten in de knoop met schulden of hebben problemen met hun bijstandsuitkering.

Een enkele keer zijn mensen met één telefoontje weer op weg te helpen. Maar vaak is het PvdA-Ombudsteam langer bezig, omdat veel mensen die bij het Ombudsteam aankloppen op meerdere terreinen vast lopen. Ook kan het uitzoeken van regelingen en het overtuigen van een instantie dat ze fout zitten langer duren. Het merendeel van de gevallen wordt door het team opgelost.

Mensen worden geholpen. Maar er is méér.
Het Ombudsteam loopt tegen vreemde uitwerkingen van regelingen of beleid aan. Deze worden kritisch bekeken. Werken ze niet goed of pakken ze verkeerd uit? Dan wordt contact opgenomen met de betrokken dienst of wordt overlegd met de PvdA-raadsfractie of de Tweede Kamerfractie. Zo wordt de buurt nu beter betrokken bij het plaatsen van oplaadpalen voor elektrische auto’s. Ook krijgen mensen gemakkelijker een voorschot als ze door de wachttijd (van vier weken) voor bijstand geen geld hebben om eten te kopen of hun huur te betalen.

Mensen kunnen hun problemen melden via e-mail ([email protected]), via de telefoon (030 286 11 21), maar ook door binnen te lopen op het spreekuur, iedere woensdag van 10 – 12 uur in het PvdA-kantoor, Amsterdamsestraatweg 212.

Het jaarverslag kunt u hier lezen: Jaarverslag 2013 PvdA Ombudsteam Utrecht