7 december 2017

Initiatief van de PvdA: Utrechtse gemeenteraad vindt dat daklozen in de winter altijd toegang moeten hebben tot een slaapplek

Afgelopen weekend daalde het kwik onder de 0 graden in Utrecht. Vrijdag 1 december was een koude dag met gemiddelde temperatuur van 0 °C en een gevoelstemperatuur van -1,4 °C. Zaterdag 2 december kende een temperatuur gemiddelde van -0,4 graden en een gevoelstemperatuur van -3,3 graden (bron: meetstation in de Bilt). Doordat de huidige regeling kijkt naar periodes met een bepaalde weersvoorspelling komt het voor dat de regeling niet in werking is als dat redelijk gezien wel zou moeten.

Slapen in de kou

Dit zorgt  voor onduidelijkheid voor de daklozen  die het betreft. Een aantal weken geleden was het bijvoorbeeld in Utrecht zeer koud maar is de KWR niet in werking gesteld, waardoor daklozen buiten moesten slapen – datzelfde gold afgelopen weekend.  Alle fracties uit de Utrechtse gemeenteraad scharen zich achter de vragen van de PvdA. Zij  zijn unaniem van mening dat daklozen in de winterperiode altijd toegang moeten hebben tot een slaapplek.

Vragen aan het college

1. Hoe kijkt het college aan tegen het niet instellen van de koudweerregeling in afgelopen weekend?
  2. Vindt het college ook dat de huidige koudweerregeling tekortschiet als we kijken naar het voorbeeld van afgelopen weekend?
  3. Is het college het met ons eens dat er beter geanticipeerd moet worden, om dit soort voorbeelden zoals die van afgelopen weekend te voorkomen? Zo ja, hoe gaat het college hier voor zorgen? Zo nee, waarom niet?
  4. Is het college bereid om de koudweerregeling zo aan te passen dat de locatie aan de Wilhelminalaan open is als de temperaturen daar om vragen? Zo nee, waarom niet?
  5. Zijn er afspraken met de G4 over de koudweerregeling? Zo ja, kunt u deze de raad toesturen?

Waar ben je naar op zoek?