16 oktober 2014

PvdA tegen welstandsvrij experiment in Tuindorp

BulentHet college is voornemens om de Utrechtse wijk Tuindorp en het bedrijventerrein Oudenrijn aan te wijzen als een gebied om te experimenteren met welstandsvrij bouwen. PvdA-raadslid Bülent Isik is hier tegen: “De vrijheid van de één kan een beperking voor de ander zijn. Wat nou als de buurman besluit zijn deur gifgroen te schilderen of een hele vreemde dakkapel te bouwen? De PvdA is voorstander van het behoud van welstandstoezicht. Zo houden we onze stad mooi en voorkomen we ‘Belgische toestanden’.”

Voor versoepeling van de regels is raadslid Isik wel: “Over een dakkapel die 2 cm breder is dan die van de buurman moeten we niet moeilijk doen. Ik vrees alleen dat als een hele wijk welstandsvrij wordt verklaard, het hier een rommeltje wordt. Mensen kunnen iets gaan bouwen wat totaal niet in het straatbeeld past. Dit kan ook nadelige gevolgen hebben voor de huisprijzen in dat gebied. Daarnaast is dit experiment naderhand niet meetbaar op succes.“.

In de raadsvergadering van 30 oktober beslist de gemeenteraad over het welstandsvrije experiment in Tuindorp. Isik is zelf al meerdere malen de wijk in gegaan om te informeren naar de mening van bewoners. Heeft u zelf ook een mening over het wel of niet invoeren van het welstandsvrije experiment? Zowel voor- als tegenstanders roept Isik op hun mening aan hem door te geven. Dit kan door te mailen naar [email protected] of te bellen met 06-48502989.