Sjoemelende Makelaars

4 oktober 2017

Makelaars sjoemelen met aantal vierkante meters van koopwoningen

Het Algemeen Dagblad heeft in zijn zaterdageditie van 30 september een artikel gepubliceerd over het feit dat makelaars sjoemelen met het aantal vierkante meters van woningen die zij verkopen. Uit het artikel blijkt dat makelaars woningen nog steeds niet op de juiste manier afmeten waardoor huizenkopers denken dat hun woning groter is dan hij daadwerkelijk is. Hierdoor worden de kopers ruimtelijk en financieel benadeeld. In 2006 trok Vereniging Eigen Huis hierover aan de bel.

Ongeveer 11 jaar later constateren wij met z’n allen dat sommige makelaars nog steeds sjoemelen met het aantal vierkante meter van de woningen die ze verkopen. Daarom slaat de Verenging van Eigenaren alarm. Het is onacceptabel dat huizenkopers door onjuiste informatie benadeeld worden door meer te betalen voor hun droomhuis. Zulke malafide situaties wil de PvdA-fractie niet hebben. Daarom hebben we de volgende vragen aan het college.

1. Het is ons bekend dat de wethouder op de hoogte is van het probleem. Is het college het met PvdA eens dat willens en wetens sjoemelen met het aantal vierkante meters een vorm van witteboordencriminaliteit is? Zo nee, waarom niet?
  2. Is het college bereid om de situatie in Utrecht inzichtelijk te maken; hoe vaak het probleem in onze stad voorkomt? Zo nee, waarom niet?
  3. De Vereniging van Eigenaren (VVE), de Nederlandse Vereniging van makelaars en taxateurs (NVM) en VBO Makelaar zetten zich in om het probleem onder controle te krijgen maar het lukt hen niet. Is het college bereid om in overleg met alle belangengroepen een zwarte lijst op te stellen van makelaars die zich niet houden aan meetinstructies en ervoor te kiezen om niet samen te werken met om met sjoemelende makelaars? Zo nee, waarom niet?
  4. De fractie van de PvdA verbaast zich dat makelaars in koopcontracten opnemen dat ze niet aansprakelijk zijn voor foute opmetingen. Wat kan het college doen om de ervoor te zorgen dat de aansprakelijkheid wel in het koopcontract opgenomen wordt?
  5. Is het college bereid om in G4 verband de Minister te vragen of voor het bovengenoemde probleem nodige beleidsregels gemaakt kunnen worden? Zo nee waarom niet?