23 augustus 2017

Reactie Werkgroep Verkeer op Vervoerplan 2018-I

Status Vervoerplan In de inspraakronde voor het Vervoerplan 2017-II hebben wij u verzocht ruim van te voren inzicht te geven in de wijzigingen rondom de invoering van de Uithoftram. Daarom zijn we blij met dit Vervoerplan. Echter een heel belangrijke schakel ontbreekt. De oostkant van de stad Utrecht en de lijnvoering in en rondom Zeist ontbreken volledig. Wij vinden dit een gemiste kans om integraal op de voorstellen te kunnen reageren. Daarnaast speelt ook de onzekerheid of de Uithoftram wel in juli 2018 gaat rijden.

Uithoftram De Uithoftram (lijn 22) krijgt dezelfde bedieningstijden als lijn 12. In de avonduren na 21.30 en in de weekeinden rijdt de tram niet. Wij vinden als werkgroep dit een verkeerde start voor een belangrijke nieuwe ov-voorziening. Het gaat om kostbare stedelijke investering. In de weekeinden zijn er steeds meer activiteiten op de Uithof/Utrecht Sciencepark. Lijn 28 kan met name op zaterdagochtend met moeite aan de vraag voldoen. Wij stellen voor de bedieningstijden voor maandag t/m vrijdag te verruimen. Op zaterdag en zondag kan de tram in een lagere frequentie wel rijden. De voorstellen voor uitbreiding van lijn 29 heeft onze steun.

Bediening Diakonessenhuis Het voorstel voor doortrekking van lijn 6 naar het Diakonessenhuis kunnen we ondersteunen. Wel zijn we ons bewust dat het diverse forse verkeersingrepen betekent. Met goede informatie en inbreng van de omgeving is het ons inziens een verbetering t.o.v. de huidige situatie.

Opheffen lijn 31 Lunetten – Uithof Dit onderdeel kunnen wij niet onderschrijven. Het is naar onze mening belangrijk dat in de spits een ov-voorziening blijft bestaan tussen Lunetten- NS en de Uithof. Daar kunnen eventueel overstappers op Lunetten NS van gebruik maken maar het is ook een belangrijke service voor de pendelaars vanuit de wijk Lunetten naar de Uithof.

Gebruik van de zgn “Dichtersbaan” (voorheen ook Kruisvaartbaan genoemd): de nieuwe busbaan aan de zuidzijde van het spoortracé wordt alleen gebruikt door de lijnen 8 (208), 12, 41 en 47. De “Nieuwegein”-lijnen 74 en 77 kunnen hiervan geen gebruik maken omdat het niet mogelijk is bij de kruising met de Vondellaan af te slaan. Cijfers laten zien dat er, binnen de afspraken die met de bewoners zijn gemaakt, toch enige ruimte is om andere lijnen over de Dichtersbaan te laten rijden zeker als lijn 12 vervalt i.v.m. de komst van de Uithoflijn. Wij verzoeken u nogmaals de mogelijkheid te onderzoeken om binnen deze randvoorwaarden vanaf 2018 toch meer lijnen over de Dichtersbaan te laten rijden (bijvoorbeeld lijn 74 óf lijn 77) en bij de gemeente Utrecht te bepleiten om het fysiek mogelijk te maken dat bussen rechtsaf c.q. linksaf van de Vondellaan op de busbaan kunnen rijden.
27 juni 2017 Namens, Werkgroep Verkeer PvdA Utrecht ,
Dick Wijen, [email protected]

Hans Versnel, [email protected]

Waar ben je naar op zoek?