Door Rick van der Zweth op 2 december 2022

Betaalbaar wonen in Groenewoud en Kanaleneiland

Donderdag 1 december zijn er verschillende grote woningbouwprojecten besproken en vastgesteld in de gemeenteraad. Daarmee slaan we een grote slag voor betaalbaar wonen. En dat is maar goed ook. Rick van der Zweth: “De stad is onbetaalbaar en het is hard nodig hier op in te grijpen. Niet voor niets gaat het weer over Volkshuisvesting in plaats van een woningmarkt. Bij grote ontwikkelingen zoals deze laten we dat ook zien.”

Zo is de Omgevingsvisie Kanaleneiland en Transwijk vastgesteld. De visie stuurt aan op een groen, klimaatbestendig, leefbaar (onder andere door meer langzaam verkeer) en betaalbaar Kanaleneiland en Transwijk. Dat laatste zien we terug door focus op behoud van de 48% sociale huur in de wijk. Een belangrijke mijlpaal! Na decennia afbraak en actief verminderen sociale huur, gaan we nu eindelijk weer pal staan voor een betaalbare wijk. We bouwen betaalbaar en experimenteren daarnaast met mogelijkheden voor doorstroom in de wijk door bijv. ouderen uit de wijk voorrang te geven. Zo bouwen we aan de wijk en voor bewoners. Het eerste goede voorbeeld van nieuwbouw werd ook meteen vastgesteld: er wordt gebouwd aan de Lomanlaan voor senioren met maar liefst 75% sociale huur en 25% middenhuur. Dit maakt het verschil.

Ook is het plan voor Groenewoud besproken. Dit is over de Prins Clausbrug (Papendorp). Eerder werd al het plan Papendorp-Noord besproken met 40% sociale huur en 32% middenhuur. Nu is ook de zuidkant vastgesteld met Groenewoud met weer bijna 50% betaalbare huur. Dat kan natuurlijk nog beter en ook dat lijkt te lukken. Er zijn twee moties van onze hand aangenomen. Ten eerste een voorstel om geen tiny houses neer te zetten (te klein en te duur), maar hier sociale huur voor in de plaats te bouwen, met name gericht op het huisvesten van kwetsbare doelgroepen. Ten tweede een motie die aangeeft als het aantal woningen nog toeneemt, wat de verwachting is, dit altijd met minimaal 40% sociaal en 35% middelduur te doen. Beide voorstellen hebben het gehaald. Papendorp wordt daarmee naast een duurzame ook een echt betaalbare nieuwe wijk.

“Natuurlijk blijft Utrecht te duur en kost het tijd om het verschil te maken voor een betaalbare stad,” aldus fractievoorzitter Rick van der Zweth. ‘’Maar projecten zoals deze week zijn besproken maken wel het verschil. Een belangrijke stap en genoeg om op door te gaan.’’

Rick van der Zweth

Wat mij motiveert: Utrecht is een prachtige stad, maar we staan voor grote uitdagingen. De woningmarkt is totaal overspannen, veel van onze stadsgenoten hebben moeite om de rekening te kunnen betalen en de pandemie en energiecrisis heeft veel Utrechters op een nog grotere achterstand gezet. Wat ik al langer zie in onze stad, is een

Meer over Rick van der Zweth