Door Hester Assen op 2 augustus 2021

Herstel van gevels met bijzondere (erfgoed)waarde

Op 4 juni 2021 stelden de fracties van PvdA, Groenlinks, D66 en de PVV vragen over het herstel van gevels met bijzondere (erfgoed)waarde, specifiek het pand aan de Lange Viestraat 2. Dit onder andere naar aanleiding van het artikel van DUIC dat hierover was verschenen. Op 6 juli hebben wij de antwoorden op de vragen ontvangen. Wij zijn blij dat het college door het verlenen van vergunningen van panden zoals House Modernes en het voormalig C&A pand heeft bijgedragen aan reconstructies van bijzondere gevels en dit ziet als “verbetering van de ruimtelijke kwaliteit van de binnenstad.”  De fracties delen dit, ook zij zien deze vormen van gevelherstel en reconstructie als een waardevolle verbetering. In andere gemeenten met binnensteden met een rijke historie, zoals Leiden en Haarlem wordt gevelherstel actiever gestimuleerd met een subsidieregeling. Hier staat o.a. in te lezen:

“Historische horeca- en winkelpuien zijn voor het onderscheidende karakter, de uitstraling, aantrekkelijkheid en cultuurhistorische waarden van winkelstraten en de binnenstad van groot belang. Door de betimmering, of omdat de puien (gedeeltelijk) gewijzigd zijn, is in loop van de tijd veel kwaliteit verloren gegaan. Met het herstel van historische puien wordt kwaliteit teruggebracht en wordt bijgedragen aan het behouden en het versterken van de aantrekkelijkheid, leefbaarheid en economische vitaliteit van de binnenstad. […] Voorgesteld wordt om met een subsidieregeling eigenaren te ondersteunen bij het herstel van de historische horeca- en winkelpuien. Ondersteuning bestaat uit een advies en een inspiratiedocument, op basis van een bouwhistorische verkenning, en cofinanciering voor het ontwerp en de uitvoering (tot maximaal 50% en € 15.000,- per pand).”

De fracties denken dat een dergelijke regeling zoals in Haarlem er ook in Utrecht sneller toe leidt dat eigenaren overgaan tot het herstellen van een bijzondere gevel en daarmee een aantrekkelijker binnenstad.  Daarbij gaat het nadrukkelijk om financiële ondersteuning én ondersteuning bij de bouwhistorische verkenning en ontwerp.

Over het specifieke pand Lange Vie 2 waar de eerste set vragen ook over ging is in de antwoorden te lezen dat de gemeente de beschikbare originele onderdelen van de gevel kosteloos wil overdragen aan de eigenaar wanneer deze de gevel wil herstellen. Dat is natuurlijk mooi, maar wij zouden graag zien dat een stap meer wordt gezet.

Vanuit de gemeente is de Publieksbrochure Historische Winkelpuien opgesteld. Hierin worden uit verschillende tijdsperiodes en stijlen bijzondere winkelpuien onder de aandacht gebracht. Van de Wittevrouwenstraat 2 waar nog 1 gevel met uitstalkast is bewaard gebleven tot de door Gerrit Rietveld ontworpen puien aan het Oudkerkhof 15 en de Oudegracht 119. In 2009 is een uitvoerige inventarisatie gemaakt van 1000 winkelpuien in Utrecht en daarna is besloten dat een selectie voorgedragen zou worden voor de gemeentelijke monumentenlijst.

Wij hebben hierover de volgende vragen:

Stimuleren gevelherstel van bijzondere gevels

1. Is het college bereid een subsidieregeling in het leven te roepen met bijbehorende ondersteuning , waarmee het voor eigenaren aantrekkelijker wordt bijzondere gevels te herstellen? Zo ja, op welke termijn is het college hiertoe bereid? Zo nee, waarom niet?
  2. Hoe vaak zoeken pandeigenaren die gevelherstel overwegen of meer informatie willen over de gevels van hun panden nu toenadering tot de gemeente? Wanneer dit gebeurt, hoe wordt hier dan nu mee om gegaan?

Opvolging aan inventarisatie bijzondere en/of historische winkelpuien

1. Op welke wijze is opvolging gegeven aan de inventarisatie van bijzondere winkelpuien die in 2009 is gemaakt?
  2. Op welke termijn wordt er concreet iets gedaan met de eerder gemaakte selectie van  panden die voorgedragen zouden worden of zijn voor de gemeentelijke monumentenlijst? Het verbaast de fracties dat hier nog geen opvolging aan is gegeven. Wanneer is de verwachting dat er opvolging wordt gegeven aan die voordracht en waar hangt dit van af?
  3. Klopt het dat de eerdere inventarisatie van bijzondere winkelpuien uitgevoerd is in de binnenstad en Oost? Zo ja, is het college bereid om zo’n inventarisatie ook te laten uitvoeren in andere wijken?

Stimuleren gevelherstel Lange Vie 2

1. Is het college bereid met betrekking tot het pand op Lange Vie 2 meer te doen om herstel van gevel met oorspronkelijke materialen te stimuleren? Dit pand zou bij een dergelijke regeling zoals voorgesteld bij vraag 1 naar alle waarschijnlijkheid in aanmerking komen voor een subsidie en ondersteuning. We zouden graag zien dat daarop geanticipeerd wordt.
Hester Assen

18-1-2024: Hester Assen is om persoonlijke redenen met verlof als raadslid. Lees hier haar verlofbrief. Titus Stam vervangt haar de komende periode. Hesters portefeuilles zijn de komende tijd als volgt verdeeld onder de raadsleden: Jeugd en Jeugdzorg: Mohamed Talhaoui Onderwijs, bibliotheken, volksgezondheid en sekswerk: Ilse Raaijmakers Veiligheid, stationsgebied, vastgoed, asiel&integratie, cultuur, erfgoed: Titus Stam n.b. voor de onderwerpen

Meer over Hester Assen