Kijk eerst naar renovatie voordat je gaat slopen

Door Rick van der Zweth op 16 september 2022

Sloop dreigt voor de woningen aan de Van Heukelomlaan in het noorden van Zuilen. De woningen zijn slecht onderhouden, met vocht en isolatieproblemen, en moeten flink worden opgeknapt. Opknappen lijkt echter geen optie: Mitros wil koste wat het kost slopen en een flink aantal woningen meer terugbouwen.

Actieve bewoners zijn in het verweer gekomen tegen de sloop. Zij vrezen voor de sloop van hun huidige huizen, soms zelfs met atelier als werkplek, en dat zij geen goede vervangende woonruimte terugkrijgen. Maar nog belangrijker: de bewoners willen dat er ook serieus naar renovatie wordt gekeken. Nu wordt er topdown aangestuurd op sloop en sloop alleen. Wat bewoners willen, lijkt er niet toe te doen.

Als PvdA vinden we dat kwalijk. Rick van der Zweth, fractievoorzitter en woordvoerder: “Sloop is een ingrijpende maatregel in het leven van mensen en daar wordt in Utrecht te vaak, te snel naar gegrepen. Men staart zich blind op de aantallen woningen die gebouwd kunnen worden en hoeveel een euro rendeert. Terwijl het juist moet beginnen met het luisteren naar bewoners.”

Er moet op een andere manier naar woonzekerheid worden gekeken. Sloop is niet uitgesloten, maar dan moet het wel van de bewoners zelf komen. Dat betekent dat de plannen moeten beginnen bij bewoners en bewoners altijd mee moeten kunnen denken hoe deze eruit komen te zien. Niet van bovenop opgelegd, maar juist van de bewoners zelf.

Bij de Van Heukelomlaan is dat niet gedaan. Als PvdA zijn we langs de deuren geweest om bewoners te vragen hoe zij erin staan. Zij waren verdeeld, maar het was duidelijk te merken dat mensen niet goed weten wat de alternatieven waren en welke consequentie welke keuze heeft. Dat moet echt beter.

Daarom hebben wij een motie ingediend die oproept eerst goed de renovatie opties uit te werken, als het kan zelfs met extra woningen achter de bestaande panden, in samenwerking met de bewoners. Pas als ook deze plannen duidelijk vorm hebben gekregen, kan er een draagvlakmeting onder bewoners worden gehouden.

Rick van der Zweth: “Het had wat voeten in de aarde, maar deze motie heeft het gehaald! Dit betekent dat Mitros en de gemeente aan de bak moeten. Plannen beginnen wat ons betreft bij bewoners, zeker bij ingrijpende besluiten als deze, en daar is bij de Van Heukelom een mooie stap voor gezet.”

Rick van der Zweth

Wat mij motiveert: Utrecht is een prachtige stad, maar we staan voor grote uitdagingen. De woningmarkt is totaal overspannen, veel van onze stadsgenoten hebben moeite om de rekening te kunnen betalen en de pandemie en energiecrisis heeft veel Utrechters op een nog grotere achterstand gezet. Wat ik al langer zie in onze stad, is een

Meer over Rick van der Zweth