Mooi succes! Woontoren op Rachmaninoffplantsoen gaat niet door

Door Rick van der Zweth op 23 december 2022

Een mooi succes! De woontoren op het parkeerterrein op het Rachmaninoffplantsoen gaat na een voorstel van de PvdA niet door. Afgelopen jaren is het hier veel over gegaan. Dit tot ergernis van de buurt: er was hier recent nog geparticipeerd over het vergroenen van het parkeerterrein. Sowieso zouden de plannen het Hommelbos raken en zijn er in de wijk veel geschiktere plekken voor woningbouw waar al jaren helemaal niets gebeurt.

Vervolgens kwam daar nog eens een ontransparante gronddeal overheen. De gemeente had het parkeerterrein verkocht en dat werd binnen een dag voor een miljoen meer doorverkocht. Hier lijkt de markt flink te verdienen en goede controle hierop was voor zowel bewoners als de gemeenteraad niet mogelijk. Dit heeft dan ook geleid tot veel vragen en debat in de gemeenteraad. Het draagvlak kwam hierdoor nog verder onder druk te staan.

Dit kwam tot een climax afgelopen jaar toen er ook nog eens memo boven kwam dat de gemeente wel degelijk had kunnen weten van de woningbouwplannen. Een memo die ook nog eens niet met de gemeenteraad was gedeeld toen hier naar gevraagd was. De plannen werden daarom opgeschort en werd er verder onderzoek gedaan. Uit het onderzoek bleek dat de gemeente niets doelbewust had achter gehouden maar er wel veel fout was gegaan.

De plannen zijn daarmee sterk op losse schroeven komen staan, maar toch wou het stadsbestuur het haalbaarheidsonderzoek afronden. Zo blijft er onzekerheid voor de bewoners bestaan. Wat de PvdA betreft is dit onwenselijk. Wij hebben ons altijd samen met bewoners tegen de mogelijke woningbouw op het parkeerterrein verzet. De maat was nu echt vol. Wij hebben daarom een voorstel gedaan om het haalbaarheidsonderzoek stop te zetten en die heeft het gehaald!

Een mooi resultaat voor de bewoners die zich hier jaren hard tegen hebben gemaakt. Ook voor de wijk is het beter. Er zijn veel andere plekken in Welgelegen, zoals Ravellaan-Noord en Ravellaan 96, waar veel woningen bij kunnen worden gebouwd en waar ook veel draagvlak voor is in de wijk. Daar gebeurt al jaren niets. Wij roepen nu op daar snel werk van te maken en eindelijk samen op te trekken met bewoners.

Rick van der Zweth

Wat mij motiveert: Utrecht is een prachtige stad, maar we staan voor grote uitdagingen. De woningmarkt is totaal overspannen, veel van onze stadsgenoten hebben moeite om de rekening te kunnen betalen en de pandemie en energiecrisis heeft veel Utrechters op een nog grotere achterstand gezet. Wat ik al langer zie in onze stad, is een

Meer over Rick van der Zweth