Utrecht maken we samen

Door Rick van der Zweth op 22 maart 2023

Participatie gaat niet goed.

Utrecht heeft veel bewoners die zich met liefde en energie inzetten voor hun wijk en stad. Zij willen meedenken, meehelpen of eigen initiatieven opzetten. Er zijn talloze voorbeelden. En regelmatig gaat dat goed. Denk aan de bewoners van Fris Alternatief die een eigen plan hebben gemaakt voor een park en woningbouw. Of de bewoners rondom het Rachmaninoffplantsoen die de woontoren hebben tegengehouden, die na grondspeculatie plots op een parkeerplaats zou verschijnen terwijl net was afgesproken het daar te vergroenen, en nu samen met de gemeente een eigen plan voor woningbouw in de wijk aan het opstellen zijn. En zelfs als bewoners niet hun zin krijgen kan je goed worden betrokken, zoals bij de
Croeselaan waar de sloop helaas niet is tegengehouden maar bewoners nu wel een eigen buurthuis hebben en meedenken over de inrichting van hun nieuwe buurt.

Dit ging al niet vanzelf en helaas zijn er ook nog veel voorbeelden waar het niet goed gaat. Dat zijn bewoners die meedenken aan nieuwe plannen maar zich niet gehoord voelen, bijvoorbeeld bij de Weerdsingel, of bewoners die mee willen denken met de gemeente maar het gevoel hebben eerder te worden tegengewerkt, bijvoorbeeld door hoe er is omgegaan met de wijkraden. Zij raken gefrustreerd en haken af. En dan zijn er ook nog veel bewoners die helemaal niet worden gehoord, bijvoorbeeld wanneer er zorgen zijn over nieuwbouw weten mensen in koopwoningen de gemeenteraad vaak goed te vinden maar laten mensen in sociale huurwoningen weinig van zich horen. En dat is zonde. Bewoners kennen hun wijk door en door en weten wat er nodig is. Zij kunnen plannen beter maken en zien dingen die de overheid of politiek mist. Dat vraagt een overheid die bewoners in vertrouwen neemt en hen zeggenschap geeft. En als het nodig is hen ook in staat stelt een tegenmacht te vormen.

Deze betrokkenheid raakt nu te vaak in de verdringing. En dat kan beter. Afgelopen jaren hebben wij verschillende situaties meegemaakt en ook gezien hoe het beter kan. Daar is het nu de hoogste tijd voor. Wij doen hier graag onze belangrijkste voorstellen voor.

Lees ons plan hier of het artikel op het AD.

Rick van der Zweth

Wat mij motiveert: Utrecht is een prachtige stad, maar we staan voor grote uitdagingen. De woningmarkt is totaal overspannen, veel van onze stadsgenoten hebben moeite om de rekening te kunnen betalen en de pandemie en energiecrisis heeft veel Utrechters op een nog grotere achterstand gezet. Wat ik al langer zie in onze stad, is een

Meer over Rick van der Zweth