20 januari 2016

Hét Rode Café – een kort verslag

‘De belangstelling voor Diederik Samsom was groot en Café Hofman zat daarom ook aardig vol. Hoewel de partijleider slechts een uur de tijd had, weerhield dat hem er niet van om vrij uitgebreid in te gaan op de vragen die werden gesteld. Samsom maakte een ontspannen indruk en hij gaf ook meermaals blijk van een tamelijk optimistische toekomstvisie.

Op de vraag waarom hij ooit lid was geworden van de Partij van de Arbeid, antwoordde hij dat hij een overstap maakte van Greenpeace naar de politiek omdat hij besefte dat men daar uiteindelijk veel meer voor elkaar kon krijgen. Hij voelde zich het meest thuis bij de Partij van de Arbeid, een partij met een duurzame kant, maar ook met oog voor de menselijke maat en een gedegen hoeveelheid bestuurservaring.

Het Kamerlidmaatschap was wel eens frustrerend, maar van weglopen was én is geen sprake. Samsom zei dat hij maar al te goed wist dat een terugkeer naar Greenpeace zou betekenen dat hij weer jaren zou moeten knokken voor iets wat in de politiek in een dag beslecht zou kunnen worden.

Natuurlijk kwam ook de grootste maatschappelijke kwestie van de laatste tijd voorbij: de vluchtelingencrisis. Samsom was hier stellig over. Hij is er rotsvast van overtuigd dat er breed maatschappelijk draagvlak is voor vluchtelingen.

Het grote angstpunt is dat mensen niet weten om hoeveel vluchtelingen het uiteindelijk zal gaan. De politiek zal daarom met cijfers moeten komen: hoeveel mensen kan en zal Nederland uiteindelijk op gaan vangen. Dat kan echter alleen gebeuren als de Europese landen onderling en met Turkije goed samenwerken en er harde afspraken komen die worden nageleefd. De echte oplossing ligt nog altijd in Syrië zelf en dus is de bevordering van het vredesproces ook van vitaal belang.

Een ander groot probleem dat ons in de 21e eeuw bedreigt is natuurlijk de klimaatverandering. Hier kwam bij Samsom de ingenieur naar boven. De partijleider, een natuurkundige, gaf aan een enorm vertrouwen in de techniek te hebben. De mensheid is er op een aantal momenten in de geschiedenis in geslaagd om met allerlei uitvindingen rampen af te wenden en dat zal nu weer gebeuren, zo stelt Samsom.

Hij wees ook op de huidige ontwikkelingen op het gebied van duurzame energie en schetste daarbij een zonnig toekomstbeeld: een verduurzaming van de economie levert natuurlijk ook weer werkgelegenheid op. Samsom gaf echter wel aan dat het belangrijk was dat deze overgang geleidelijk zou verlopen, met het oog op de zwakkeren in de samenleving.

Daarnaast beantwoordde hij nog een aantal vragen over onder andere de partij zelf, onderwijs en sociale woningbouw. Al met al dus een hele interessante avond die voorbij vloog en waarin veel besproken is. Veel mensen bleven nog ruime tijd hangen, om na te praten en om uiteraard de nodige drankjes te bestellen.’

Max Tromp
Hét Rode Café