10 maart 2016

Internationale Dag van de vrouw

Voor hetzelfde salaris 64 dagen per jaar langer werken. In 2016, bijna een eeuw na de invoering van het algemeen kiesrecht, is dit voor vrouwen in het Nederland nog steeds de belachelijke werkelijkheid. Dinsdag hebben collega-raadslid Bouchra Dibi en ik Internationale Vrouwendag op verschillende plekken gevierd maar we begonnen de dag met schriftelijke vragen over gelijk loon voor vrouwen.

Voor hetzelfde werk krijgen vrouwen nog altijd bijna 20 procent minder salaris dan mannen. Landelijk is er op initiatief van de PvdA wetgeving in de maak om hier iets tegen te doen maar daar hoeven we niet op te wachten. De gemeente Utrecht heeft zelf goede instrumenten die een bijdrage kunnen leveren aan gelijke beloning van mannen en vrouwen. Daarom vragen we het college van B en W die instrumenten te onderzoeken en te gebruiken.

In de Bibliotheek Vleuterweide nam ik die avond deel aan een live talkshow over vrouwen in de media en op de arbeidsmarkt. Een bijeenkomst die veel over assertiviteit ging. Bouchra was ’s ochtends op bezoek bij Café Mama, een ontmoetingsplek waar moeders ideeën en tips kunnen uitwisselen over opvoeding, de combinatie van werken en ouderschap et cetera. ’s Avonds bezocht zij Fanga Musow, een opvangproject voor vrouwen en kinderen zonder verblijfsvergunning.

De verschillende bijeenkomsten waar wij die dag waren en die er verder in het land werden georganiseerd, tekenen de variatie aan onderwerpen die op Internationale Vrouwendag aan de orde zijn. Het recht om gelijk beloond te worden, fundamentele mensenrechten voor vrouwen (en hun kinderen) die geen kant op kunnen, werk combineren met moederschap, voor jezelf opkomen, het zijn stuk voor stuk belangrijke onderwerpen die onze aandacht verdienen. De Dag van de vrouw is een mooie gelegenheid om er aandacht voor te vragen maar wat we de overige 364 dagen doen, bepaalt of we ook iets bereiken.

Voor vragen kun je contact met me opnemen via 06 18119590 of [email protected]

Volg me op twitter: @marleenhaage

Waar ben je naar op zoek?