12 oktober 2020

Armoedebestrijding in Utrecht kan en moet beter

Iedereen moet mee kunnen doen in Utrecht. Dat is helaas nog lang niet het geval: 1 op de 7 Utrechters kan niet rondkomen, 7% heeft problematische schulden en 13% van de kinderen groei op in armoede. Dit zijn onacceptabel veel mensen. Bovendien zal de armoede in de komende tijd toenemen door de impact van corona. De PvdA blijft dan ook hameren op toegankelijke en goede regelingen om de armoede te bestrijden.

Ideaalplaatjes

Het college complimenteert zichzelf over de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de armoederegelingen. Dit met het Nibud-onderzoek in de hand. Dit onderzoek gaat echter uit van ‘ideaal plaatjes’: dat inwoners altijd zeer goed met geld om gaan, gebruik maken van alle inkomensondersteunende regelingen en ze gaan uit van een onrealistisch gemiddelde voor bijvoorbeeld de huur (€500-€600). Dat zijn situaties die amper voorkomen. Het college geeft aan: “in de praktijk kan het nog steeds voorkomen dat Utrechters niet kunnen rondkomen en/of meedoen.” Wij weten wel zeker dat dat zo is.

Mensen passen niet altijd in de plaatjes van het Nibud. Mensen maken soms fouten, hebben onverwachte uitgaven (zeker gedurende corona), gebruiken de U-pas maar deels, kennen de Individuele Inkomenstoeslag en de Bijzondere Bijstand niet en hebben in Utrecht vaak een (hele) hoge huur. Het Nibud-onderzoek laat prima zien of het beter gaat dan één of vier jaar terug, maar niet of en hoeveel mensen door het ijs zakken.

De praktijk

Wij willen als PvdA dat het college onderzoek gebruikt dat juist dit inzichtelijk maakt. Zodat we weten waardoor mensen in de problemen komen en hoe we hen als gemeente het beste kunnen helpen.

We zien in de praktijk dat steeds meer Utrechters niet rondkomen, bijvoorbeeld door de toenemend aantal Utrechters dat een beroep moet doen op de voedselbank. We weten ook dat een regeling zoals de Bijzondere Bijstand slecht toegankelijk is en mensen hier te vaak geen gebruik van maken. Meer is dus nodig, meer dan het college aangeeft.

Eigen voorstellen

Wij hebben eigen voorstellen gedaan om mensen echt te helpen. In mei is op ons initiatief besloten witgoed, zoals de koelkast en wasmachine, voortaan als gift aan te bieden via de Bijzondere Bijstand. Niet meer die onwenselijke lening. Maak daar vaart mee!

Daarnaast willen wij dat weer wordt gekeken naar het Woonlastenfonds. Mensen komen door hun huur in de problemen en de gemeente kan daar bij helpen. Door ook nu weer te rekenen met fictieve huren, weten we eigenlijk niet hoe groot het probleem is. Helaas wil het college hier geen serieus werk van maken.

Het college moet daarnaast werk maken van energiearmoede. We moeten voorkomen dat mensen door een hoge energieregeling niet rond kunnen komen. Het college stelt energieboxen voor maar kan niet vertellen welk effect dat heeft op de energierekening. Zij gaan dit verder uitzoeken en komen terug op onze omroep dan meer te doen om het ook onder de aandacht te brengen.

Slim werken

Verder moeten we slim werken: zorg voor voorlichting, ook in deze lastig tijd met corona, probeer systemen beter te koppelen zodat we mensen actief kunnen benaderen als zij geen gebruik maken van regelingen waar zij recht op te hebben en ga aan de slag met de suggestie van één positief merk als herkenbare naam van armoederegelingen (bijv. U-pas, U-toeslag, U-kwijtschelding, etc). Met die laatste twee punten gaat het college verder.

Waar ben je naar op zoek?