22 april 2021

Betaalbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van openbaar vervoer voorop

Volwaardig meedoen in de samenleving. Voor de PvdA een belangrijk speerpunt dat onlosmakelijk verbonden is met de visie ‘Vervoer voor Iedereen’. Volwaardig meedoen betekent namelijk ook dat je in staat bent je te kunnen verplaatsen.

Hoewel de visie aandacht besteedt aan toegankelijk OV en de sociale functie ervan, staan wij kritisch tegenover de uitvoering. Zo vragen wij ons af of deze punten in de praktijk voldoende gewaarborgd zijn met deze visie.

Ilse Raaijmakers zei eerder: “Wat ons betreft mag de gemeente haar ware, sociale gezicht meer tonen in deze visie zodat er ook wordt opgekomen voor mensen voor wie vervoersarmoede op de loer ligt”.

Betaalbaarheid

Onze fractie heeft daarom bij de bespreking van vandaag in de gemeenteraad enkele vragen voor de wethouder waarin deze kritiekpunten op de visie naar voren komen. Zo missen we in de visie een duidelijke koppeling tussen de vervoersmogelijkheden en armoederegelingen. Want wat als je een elektrische fiets of het openbaar vervoer niet kunt betalen? Er is veel aandacht voor de betaalbaarheid van het systeem maar voor de PvdA is betaalbaarheid voor de gebruiker net zo belangrijk. Dit raakt ook aan het thema ‘aanbesteding’ van de regiotaxi. Wij willen een ‘race to  the bottom voorkomen, waarbij enkel nog gelet wordt op kosten. Bovendien hebben we in het verleden kunnen zien dat deze aanpak bij regiotaxi voor problemen zorgde, met veel negatieve gebruikerservaringen als gevolg.

Aanbesteding niet vanzelfsprekend

Raadslid Hester Assen heeft daarom twee amendementen ingediend. Het eerste amendement roept op altijd te spreken van betaalbaarheid voor de gebruikerGebruik van openbaar vervoer zou niet van je inkomen mogen afhangen. Het tweede amendement gaat over het aanbesteden van de regiotaxi, wat volgens ons geen vanzelfsprekendheid zou moeten zijn.  Assen: Na de worstelingen waarmee regiotaxi in het verleden kampte, zijn wij maar ook gebruikers op het moment uiterst tevreden over de huidige aanbieder. Wij zien dan ook geen noodzaak in het veranderen van deze samenwerking door in 2023 opnieuw aan te besteden.”

Het amendement over betaalbaarheid voor de gebruiker is unaniem aangenomen, het amendement over de aanbesteding is aangenomen met 43 stemmen voor. Zo komt betaalbaarheid en gebruikersvriendelijkheid een stuk dichterbij!