6 juli 2020

Corona mag de armoede niet verder laten groeien

Het kabinet moet 100 miljoen euro extra uittrekken om armoede door corona te bestrijden. Dat stellen PvdA Tweedekamerlid Gijs van Dijk en gemeenteraadsleden uit de grote steden, waaronder onze fractievoorzitter Rick van der Zweth.

Explosief stijgende armoede

Al voor de coronacrisis groeide één op de negen kinderen op in armoede. We hoopten toen dat dit aantal zou dalen. Corona en de daaruit voortvloeiende economische crisis haalde een flinke streep door de rekening. Het aantal bijstandsaanvragen stijgt explosief, net als de dreiging van zware schulden. Om armoede te bestrijden is geld nodig. Extra geld.

Schijntje

En terwijl er miljarden worden besteed om grote bedrijven zoals de KLM te redden moeten de voedselbanken het doen met 4 miljoen euro. Een schijntje. Daarom vinden Gijs van Dijk en Rick van der Zweth dat het kabinet nu tenminste 100 miljoen euro extra moet uittrekken. Zodat ieder kind zeker kan zijn van een onbezorgde jeugd.

Hieronder kunt u het hele artikel lezen.