1 april 2020

Coronacrisis: We doen het samen en moeten kwetsbare mensen extra steunen

De Coronacrisis en de getroffen maatregelen -die nu tot minstens 28 april verlengd zijn- raken ons allemaal diep. Mensen zijn bang voor hun gezondheid en die van hun dierbaren. Het raakt ons ook op sociaal en economisch gebied. Sommigen worden harder getroffen dan anderen, maar iedereen voelt de gevolgen in zijn of haar privésituatie.

Bespreking in Utrechtse gemeenteraad

De commissie Mens en Samenleving zal donderdag 2 april vergaderen over de crisis en de maatregelen die in Utrecht al genomen zijn. De vergadering is uiteraard digitaal, met per fractie één vertegenwoordiger. Deze manier van werken is natuurlijk nieuw voor alle raadsleden, maar het kan voorlopig niet anders. Hieronder volgt de inbreng die onze fractievoorzitter Rick van der Zweth zal doen.

Solidariteit in de stad

Namens de PvdA zal Rick onze grote waardering uitspreken voor iedereen die Utrecht gezond en veilig houdt. Natuurlijk het zorgpersoneel, maar ook de leraren, de politie, de schoonmaak, de mensen in het openbaar vervoer, het supermarktpersoneel. Dankzij hen blijft Utrecht draaien.

Van der Zweth: “Wij zijn onder de indruk hoe solidair onze stad zich toont met alle prachtige initiatieven die ontstaan. De vele donaties voor de voedselbanken die met tekorten kampen, ouderen die overal uit hun omgeving hulp aangeboden krijgen en hoe leraren (samen met ouders) erin slagen thuisonderwijs te geven”.

Maatregelen

We zien ook dat er veel goed werk wordt verzet door de gemeente. De ambtenaren werken zich een slag in rondte. De noodzakelijke maatregelen t.b.v. de gezondheid worden inmiddels een stuk beter nageleefd. De natuurgebieden en parken zijn relatief rustig, de markten hebben zich aangepast en er wordt gehandhaafd waar nodig.

Het doet ons als PvdA ook goed dat er maatregelen zijn genomen om de bestaanszekerheid van mensen op peil te houden. Inmiddels krijgen duizenden zelfstandigen en ondernemers inkomensondersteuning, belastingen worden uitgesteld en incasso-activiteiten en huisuitzettingen worden stopgezet. De gemeente mag hier trots op zijn en mag dit ook duidelijk uitdragen: wij moeten dit samen doen en niemand mag daarbij door het ijs zakken.

Meer doen voor kwetsbare mensen

Maar wij maken ons ook zorgen dat deze crisis juist de meest kwetsbaren in onze stad raakt. Van der Zweth noemde hierbij de mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank, ouderen die zorg en gezelschap hard nodig hebben, de dak- en thuislozen kinderen in onveilige thuissituaties en kinderen met een onderwijsachterstand, voor wie school extra belangrijk is.

Hij dringt daarbij aan op maatregelen en acties om juist deze groepen extra te beschermen en te steunen.

Voedselbanken

De voedselbanken kampen met tekorten van zowel vers als houdbaar voedsel. De gemeente zegt bij te springen “indien nodig”, maar dat moment moeten we juist voor zijn. Wat doet de gemeente nu om te ondersteunen? Denk aan financiële middelen of het opzetten van samenwerkingen met de supermarkten.

Dak- en thuislozen

Voor dak- en thuislozen wordt een locatie ingericht als zij besmet zijn geraakt. Maar wat doen we om dat te voorkomen? Dak- en thuis slapen nog steeds met meerdere mensen bij elkaar. Dat brengt een groot gezondheidsrisico met zich mee in deze tijd. In andere gemeenten bieden hotels onderdak. Deelt het college met de PvdA dat ook in Utrecht dergelijke oplossingen gevonden moeten worden?

Kinderen

De gemeente let op extra meldingen rondom kinderen in een onveilige thuissituatie, maar wat wordt er gedaan om deze situaties te voorkomen? Wordt bijvoorbeeld contact geïntensiveerd om er tijdig bij te zijn bij oplopende spanningen en overbelasting binnen gezinnen?

Wat wordt er gedaan om te voorkomen dat de achterstanden van kinderen op school verder toenemen nu zij niet naar school kunnen? Niet alle gezinnen hebben een laptop of PC om thuisonderwijs te volgen. Wat doet de gemeente om hen te ondersteunen? Denk aan het aanbieden van laptops of locaties in te richten waar kinderen onderwijs kunnen volgen.

We moeten voorkomen dat de meest kwetsbaren in onze stad het hardst geraakt worden door deze crisis. Dat vraagt nu al vooruit te denken om problemen die zich voor gaan doen.

Update

We zullen u na de vergadering van donderdag een update geven over de uitkomst van het debat in de commissie.