15 april 2021

Debat over cultuur: noodsteun, fair practice en cultuureducatie

Vandaag debatteerde de commissie Mens en Samenleving over de noodhulp aan de culturele sector.

Hester Assen maakt zich hard voor steun aan  individuele makers, eerlijke beloning en goede arbeidsomstandigheden en cultuureducatie op scholen. Zodat de steun daar terecht komt waar het het hardst nodig is.

Ook voor de makers

Niet alle culturele instellingen die noodsteun hebben ontvangen gaan op dezelfde manier om met annuleringen en uitbetalingen ten opzichte van kunstenaars en artiesten. Daardoor komt de noodsteun niet altijd terecht waar het voor bedoeld is, namelijk voor makers en activiteiten. Bij de volgende ronde noodsteun moet hier zeker aandacht voor zijn, zodat mensen leidend zijn en niet de regels. De wethouder geeft aan dat de regeling laagdrempelig gemaakt is en dat iedereen er nu een beroep op kan doen. Heb jij hier andere ervaringen mee? Laat het ons horen en mail naar [email protected]

FaiPractice

Ook vraagt Hester Assen aandacht voor eerlijke beloning en goede werkomstandigheden in de culturele sector, vast te leggen in de zogenaamde fair practice code. Hester: “Of het nu gaat om Berlijnplein, culturele zondagen of noodsteun: fair practice moet altijd de basis zijn. We hebben daarin afgelopen jaren gemerkt dat wachten op landelijk beleid niet de juiste manier is. We moeten ook zélf stappen zetten als we willen dat eerlijke beloning en goede werkomstandigheden de standaard worden in de culturele sectorZij wil weten hoe de wethouder hier, nu corona al een jaar duurt, werk van gaat maken. De wethouder verwees er in haar antwoord naar dat dit vooral ook bij het nieuwe kabinet ligt en in Utrecht niet al te abrupt kan worden ingevoerd. Hester: “Ook wij hopen dat dit snel landelijk geregeld wordt, maar ondertussen moeten we er hier alles aan doen om hierop toe te zien. We zullen hier bij de bespreking van de Voorjaarsnota op terugkomen”.

Cultuureducatie op school

Dan cultuureducatie. De PvdA heeft er alle begrip voor dat scholen het afgelopen jaar minder goed in staat waren cultuuronderwijs aan te bieden. Maar kinderen zijn daar wel de dupe van, zeker de kinderen die afhankelijk zijn van school om met cultuur in aanraking te komen. Het budget van 2020 moet dus ook in 2021 ingezet kunnen worden, ook omdat dit voor cultuuraanbieders extra vraag kan betekenen. Hester vraagt het college of dit mogelijk is. De wethouder zegt hierop toe dat zij in overleg gaat met schoolbesturen om te inventariseren wat scholen nodig hebben en hoe de gemeente hierbij kan helpen.