16 juli 2021

Deel jouw ervaring met het doen van aanvragen voor culturele subsidies

De gemeente Utrecht biedt kunstenaars en creatief en cultureel ondernemers de mogelijkheid om subsidies aan te vragen, zoals een project- of impulssubsidie en tweejarige en vierjarige subsidie. Deze zijn bedoeld om nieuwe makers een kans te bieden, culturele projecten en producties mogelijk te maken en hele nieuwe culturele activiteiten te ontplooien. Als PvdA juichen we dit toe om voor een breed, divers en vernieuwend cultuuraanbod in de stad te zorgen.

Raadslid Hester Assen krijgt als woordvoerder cultuur signalen dat het aanvragen van een subsidie te complex en tijdrovend is. Hester: “Samen met andere partijen in de gemeenteraad benadrukken we vaak dat het aanvragen van subsidies laagdrempelig moet zijn. Als een aanvraag wordt afgewezen hechten we er aan dat die onderbouwd wordt. Daarnaast is er de mogelijkheid om bij het doen van een aanvraag ondersteuning te vragen van een ambtenaar. Dat vinden we heel positief, maar dit moet natuurlijk wel duidelijk zijn.” Hester krijgt ook berichten dat aanvragers soms niet eens een reactie ontvangen. Kortom: hier lijkt iets niet goed te gaan. Zij wil daarom weten wat de  ervaring heeft met het doen van dit soort aanvragen.

Bekijk haar oproep en deel je ervaring via [email protected] . Na de zomer bundelen we alle reacties en laten we je weten wat we daarmee gaan doen in de gemeenteraad.

Wil je Hester zelf mailen, dan kan dat via [email protected] of 06-50999755.

Waar ben je naar op zoek?