9 januari 2017

Deel je ideeën over het extra geld voor kinderen in armoede

Met ingang van dit nieuwe jaar is dankzij een besluit van PvdA-staatssecretaris Jetta Klijnsma ieder jaar € 100 mln. extra beschikbaar om armoede onder kinderen te bestrijden. Dit is helaas nog broodnodig in een land waar meer dan 400.000 kinderen in armoede leven. Van de Klijnsmagelden zal jaarlijks ongeveer € 2 mln. in Utrecht terecht komen. Als woordvoerder van de PvdA-fractie in Utrecht wil ik mij ervoor inzetten dat het Utrechtse geld (liefst in natura) rechtstreeks terecht bij de kinderen die dat het hardst nodig hebben. Wij hebben natuurlijk zelf allerlei dingen in gedachten (denk aan sporten, zwemmen en cultuur), maar ik ben ook erg benieuwd wat uw ideeën zijn: waaraan kan volgens u het extra geld het beste worden besteed?

U kunt uw reactie sturen naar [email protected] Ook kunt u onderstaande voorbeeldmail (uiteraard aangepast zo u wilt) doorsturen naar andere mensen in uw netwerk. Ik wil de ideeën gebruiken bij de bespreking van het (nog te ontvangen) Utrechtse plan voor de invulling van de Klijnsmagelden, waarschijnlijk in februari in de gemeenteraad.

Daarnaast organiseert de PvdA Utrecht op zaterdag 28 januari tussen 14 en 16 uur in de Verkeerstuin Transwijk een bijeenkomst over kinderen in armoede. U bent hierbij van harte welkom. Nadere informatie volgt via deze website.

Alvast veel dank!

Ruben Post
Raadslid PvdA-Utrecht
Twitter: @PostRuben

Voorbeelde-mail:

Beste …,

Zoals je wellicht weet heeft het kabinet op voorstel van PvdA-staatssecretaris Jetta Klijnsma onlangs besloten om jaarlijks € 100 mln. euro beschikbaar te stellen voor het bestrijden van armoede onder kinderen. In Nederland leven meer dan 400.000 kinderen in armoede. Zij kunnen vaak niet of slechts gedeeltelijk deelnemen aan de samenleving. Deelnemen aan sport, cultuur, en schoolreisje, maar ook bijvoorbeeld het vieren van de eigen verjaardag is er vaak niet bij. Onacceptabel, in een rijk land als het onze.

Onlangs is bekend geworden hoe het geld vanaf 2017 wordt verdeeld. Hierover zijn bestuurlijke afspraken met de VNG en vijf landelijk werkende organisaties, zoals Stichting Leergeld en het Jeugdsportfonds. Hier vind je meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2016/11/11/kamerbrief-voortgang-kansen-voor-alle-kinderen

Het geld dat loopt via de gemeenten (€ 85 mln.) wordt via een zogeheten decentralisatie-uitkering (d.w.z. gelabeld voor dit specifieke doel) beschikbaar gesteld. Een belangrijke voorwaarde is ook dat het om nieuwe, aanvullende activiteiten moet gaan.

Dan nog blijft het een opgave om het geld op een zo goed mogelijke manier bij de kinderen die dat nodig hebben te krijgen. Gemeenten moeten hiervoor op korte termijn plannen maken, samen met de 5 landelijke organisaties (die € 10 mln. van het Rijk krijgen).

Wij gaan ons natuurlijk inzetten voor een goed plan in Utrecht. In Utrecht leeft ongeveer één op de zeven huishoudens op het sociaal minimum.

Hierbij willen we graag een beroep doen op jouw expertise en ervaring. We willen graag weten hoe het extra geld in Utrecht wat jullie betreft het beste kan worden ingezet. Daarbij kan het zowel gaan om de inhoudelijke thema’s en doelen die gekozen moeten worden (zwemles, muziekles, schoolactiviteiten, kinderen in maatschappelijke opvang, etc) als om de manier waarop het geld bij de kinderen terecht moet komen (via het bestaande Kindpakket van de U-pas of juist anders, bijv. via organisaties). Ook naar de opvattingen van kinderen zelf zijn we uiteraard erg benieuwd.

Je kunt je suggesties mailen naar onze woordvoerder werk en inkomen Ruben Post: [email protected] . Telefonisch is hij bereikbaar via 06-38604652. Hij gaat alle ideeën gebruiken bij de bespreking van het Utrechtse plan in de gemeenteraad, waarschijnlijk in februari.

We houden je desgewenst graag op de hoogte van de voortgang van het plan.

Zie ook: https://www.pvda.nl/acties/ieder-kind-doet-mee/

Alvast veel dank!