29 november 2021

Discussie over mislukte tender van het Zandpad: Creëer zo snel mogelijk nieuwe werkplekken

Donderdag 18 november besprak de commissie Veiligheid de mislukte tender van het Zandpad. Het debat wordt vandaag in de gemeenteraad afgerond.  Hester Assen voerde het woord namens de PvdA.

Legaal Beroep

Hester Assen: “We vinden het als PvdA enorm teleurstellend en zorgwekkend dat deze tender beëindigd is. We lijken verder weg in plaats van dichterbij de realisatie van schone, veilige en transparante werkplekken voor sekswerkers. En dat is waar het om gaat: Sekswerk is een legaal beroep dat al jaren vrijwel nergens in de stad legaal uitgeoefend kan worden. Dat gaat nu nóg langer duren en dat vinden we niet uit te leggen. We willen in dit debat antwoorden op hoe deze tender toch heeft kunnen mislukken, na het positieve nieuws van juni. We willen kijken richting de toekomst en stellen de vraag hoe sekswerkers in Utrecht zo snel mogelijk veilig hun werk kunnen doen? Ik vroeg er in deze raad al eerder om maar het is nu serieus tijd om plannen B te gaan verkennen. En we willen weten hoe we de raadsbrief moeten lezen waar het gaat om de toename van (online) thuiswerk door sekswerkers, onder andere als gevolg van corona”.

Assen gaf aan te weten en te snappen dat er ook mensen blij zijn als het nieuwe zandpad er niet komt, omdat zij vrezen dat dit een toename van overlast betekent. Wij zijn ervan overtuigd dat door goed toezicht en de juiste hulpverlening overlast kan worden voorkomen. Daarnaast is sekswerk een legaal beroep dat nu in onze stad amper legaal uitgeoefend kan worden en dat is met het oog op de gezondheid en veiligheid van sekswerkers onacceptabel.

Alternatieven

Tegelijk zei ook de PvdA bij de laatste tender: nu moet het wel lukken. Wij zijn er dus ook geen voorstander van concessies te doen in de eisen die we stellen. En opnieuw tenderen lijkt ons, ook gezien de financiële regelgeving die zo tegenwerkt, niet zinvol. Welke lobby wordt door de burgemeester gevoerd? Want sekswerk in de praktijk een legaal beroep maken in plaats van alleen bij wet is zo nog niet zo makkelijk. Assen: “Daarom vragen wij dus naar alternatieven. Ziet de burgemeester, net als PvdA, dat kleinschaliger sekswerkplekken kansrijker zijn, gezien de financiële beperkingen bij grote exploitatie van 100 ramen”?

Als PvdA staan we ervoor dat dit college zo spoedig mogelijk alsnog alles op alles zet om werkplekken te bieden voor (raam)prostitutie omdat op online prostitutie vrijwel geen toezicht en zorg mogelijk is. We zagen in de uitzending van Pointer van 3 weken terug, waar het college nog liet weten vol in te zetten op het Zandpad, dat thuiswerken op drie gemeenten na betekent dat een sekswerker illegaal werkt. Dat betekent niet alleen gebrek aan toezicht, maar ook bijvoorbeeld de dreiging dat iemand uit huis gezet kan worden. Wat de PvdA betreft is inzetten op thuiswerken dus absoluut geen alternatief.

Commissie Sorgdrager en zo snel mogelijk nieuwe plekken creëren

Het is nu zaak dat er zo snel mogelijk werk wordt gemaakt van alternatieven. De gemeente moet serieus nagaan waarom er niet meer vergunningsaanvragen worden gedaan, en meewerken met potentiële aanvragers die sekswerkplekken willen realiseren. We hebben sekswerkers die legaal hun beroep willen uitoefenen al te lang in de kou laten staan dus moet de Commissie olv Winnie Sorgdrager snel en zorgvuldig onderzoeken welke behoeftes er vanuit de sector zijn. Zijn die echt veranderd omdat meer vrouwen (online) thuis willen werken en wat betekent dit als we wel legale werkplekken willen waar ook toezicht op mogelijk is? Maakt financiele regelgeving een plek als het Nieuwe Zandpad met 100 werkplekken onrealistisch en voor welke alternatieven moet de gemeente zich dan inspannen? Deze commissie moet werken zonder taboes én voor een groot deel bestaan uit sekswerkers zelf. Natuurlijk horen hier ook GGD, politie en hulpverlening bij, maar sekswerkers zelf moeten hier een belangrijk plek in innemen. Zij weten waar behoefte aan is.

Dit heeft Assen ook aangeven in het debat dat donderdag 25 november plaatsvond in de gemeenteraad.
Assen: “We staan als PvdA open voor meer manieren om zo snel mogelijk voldoende nieuwe werkplekken creëren.  De commissie Sorgdrager moet daarom snel en zorgvuldig aan het werk gaan zonder taboes. We laten sekswerkers als gemeente al veel te lang in de kou staan nu”.