23 mei 2022

Eerlijk, sociaal en effectief verduurzamen

We staan voor de grote opgave om CO2 neutraal te worden en effectief om te gaan met de gevolgen van het veranderende klimaat. Ook Utrecht moet als stad haar bijdrage leveren aan een zo groot mogelijke reductie van CO2 en het verminderen van overlast door weersextremen. Voor de PvdA is het daarbij belangrijk dat duurzaamheidsmaatregelen de ongelijkheid tussen Utrechters niet versterken maar juist verminderen. De stijgende energieprijzen en de steeds warmere en drogere zomers laten de urgentie hiervan duidelijk zien.

Iedereen moet mee kunnen doen

Binnen onze fractie is het Mirthe Biemans die zich bezighoudt met duurzaamheid. Zij wil ervoor zorgen dat alle inwoners van Utrecht baat hebben bij het duurzaamheidsbeleid. Afgelopen donderdag is zij beëdigd als commissielid in de gemeenteraad en haar eerste officiële actie was het stellen van schriftelijke vragen hierover.

Mirthe: “Een duurzame stad bereiken we alleen als iedereen daarin kan meedoen. Het mag niet afhangen van je portemonnee of van hoe mondig je bent of je je huis kunt verduurzamen en in een groene wijk kunt wonen”.

Eerlijk verduurzamen

De stijgende energieprijzen treffen mensen met een laag of middeninkomen het hardst. Verschillende onderzoeken laten bovendien zien dat juist deze groepen de minste mogelijkheden hebben om hun energieverbruik te verminderen door het verduurzamen van hun woning. Ze hebben het benodigde kapitaal er niet voor en daarnaast minder toegang tot mogelijkheden zoals subsidies.

Om te zorgen voor een eerlijke, sociale en effectieve verduurzaming is het belangrijk om te weten hoe het gaat in Utrecht. Daarom heeft Mirthe vragen gesteld aan de wethouder over welke groepen Utrechters nu bereikt worden met duurzaamheidsmaatregelen en welke groepen niet. Daarnaast wil zij weten wat het college doet om mensen met een lager of middeninkomen effectiever te bereiken met regelingen en subsidies voor verduurzaming, vergroening en energietransitie.

Zodra de wethouder de vragen heeft beantwoord, komen wij met een follow-up.