1 oktober 2020

Eerste reactie PvdA Utrecht op Programmabegroting 2021

Vandaag presenteerde het college van burgemeester en wethouders de Programmabegroting voor 2021. Geen geringe opgave, gezien de coronacrisis. Niet alleen zijn al heel veel inwoners van Utrecht geraakt in hun gezondheid, werk, inkomen, kansen of persoonlijk leven.  Ook zijn de gevolgen voor de komende tijd nauwelijks te overzien.

Impact op de stad

Corona heeft een ongelooflijke impact op onze stad. Utrecht heeft te maken met een ongekende crisis, waarvan de financiële en sociaal-economische gevolgen moeilijk te voorspellen zijn. Daarom moeten we juist nu stevig investeren in bestaanszekerheid, goed werk en kwetsbare mensen en wijken. De PvdA ziet goede voorstellen in de Programmabegroting, maar waarschuwt voor het pompen van miljoenen in stenen.

Investeren in bestaanszekerheid

De  coronacris stelt ook onze stad voor een enorme opgave. Er komen duizenden mensen extra in de bijstand. Talloze ondernemers vrezen faillissement. De verschillen tussen groepen mensen en wijken nemen toe en de kansengelijkheid staat onder druk. Hoe zorgen we ervoor dat onze inwoners op een fatsoenlijke manier door de crisis komen? Het vraagt in elk geval om een sterke overheid die regie neemt en omkijkt naar de meest kwetsbare Utrechters. Een overheid die ervoor zorgt dat niemand door het ijs zakt.

In de programmabegroting zien we goede voorstellen voor het investeren in bestaanszekerheid. De vraag is of dit genoeg is.  Voor de PvdA heeft  investeren in mensen absolute prioriteit. Fractievoorzitter Rick van der Zweth: “In deze lastige tijd is het broodnodig om stevig te investeren zodat mensen rond kunnen komen. Minima mogen niet onder het bestaansminimum zakken, mensen moeten worden begeleid naar werk en we moeten de toename aan schulden bij mensen met een kleine beurs verhelpen. Naast werk zijn ook zorg en onderwijs prioriteit. Juist nu lopen de achterstanden in het onderwijs op en zijn investeringen hard nodig. Met een gesprek dat pas in 2021 begint zien we hier te weinig op. Ook zorg op maat is, juist in een gezondheidscrisis, van het grootste belang om mensen met een kwetsbare gezondheid te helpen”.

Pomp geen miljoenen in stenen

Helaas kiest het college ervoor om miljoenen te pompen in stenen. Van der Zweth: “Dit zijn vooral grote projecten die naar voren worden gehaald terwijl deze nu al vaak niet worden waargemaakt. Voor ons ligt de urgentie echt bij mensen. Dus gemeente: besteed dat geld beter en investeer in onze inwoners”.