20 mei 2021

Eerste reactie Voorjaarsnota: PvdA wil ambitieuze investeringen in kansengelijkheid

Zojuist hebben wij de laatste voorjaarsnota van dit college ontvangen. Een cruciaal moment waarin Utrecht langzaam uit een enorme crisis komt. Een crisis die de bestaanszekerheid van velen onder druk heeft gezet.

Toegenomen verschillen

We zitten in een ongekend zware tijd. De leervertragingen in het onderwijs zijn opgelopen, mensen dreigen hun baan te verliezen, meer mensen zijn in de armoede beland, de verschillen in gezondheid zijn toegenomen. Steun voor de bestaanszekerheid van mensen is hard nodig.

Fractievoorzitter Rick van der Zweth: “Het is daarom tijd te kiezen voor een eerlijke koers, naar een beter normaal. Dat betekent niet herstel van de oude situatie waar de sociale ongelijkheid tussen Utrechters al heel groot was. Het betekent kansen creëren en gebruik maken van de talenten van onze inwoners”.

Eerlijke koers vraagt om ambitieuze investeringen

Een eerlijke koers vraagt om ambitieuze investeringen in kansengelijkheid. Helaas gaat het college door op de ingeslagen weg met nieuwe investeringen in stenen, fysieke inrichting en planmakerij, dat te vaak toch op zich laat wachten. Zij kiezen niet voor investeringen in de bestaanszekerheid van onze inwoners.

Een stad opbouwen na Corona doe je niet alleen met investeringen in openbare ruimte, maar vooral in elkaar. Dat zien wij niet terug. Nu is het moment duurzaam meer te investeren in het onderwijs, de armoederegelingen op te hogen, gezondheidsverschillen te bestrijden en te investeren in gelijke kansen.

Van der Zweth: “Deze tijd vraagt om andere, ambitieuzere keuzes dan dit college maakt. Alleen dan zorgen we voor gelijke kansen en bestaanszekerheid voor iedereen. De PvdA zal daar vanzelfsprekend voorstellen voor gaan doen”.