Eindelijk een Islamitische begraafplaats in Utrecht

30 januari 2022

Foto: Wybren de Jong

Eindelijk komt er een Islamitische begraafplaats in Utrecht. Het college legt deze week het raadsvoorstel voor om op Tolsteeg een Islamitische begraafplaats met eeuwige grafrust mogelijk te maken. Een belangrijk besluit waar lang naar uit is gekeken door de Islamtische gemeenschap in onze stad en ook zeker door de PvdA.

De urgentie van een Islamtische begraafplaats in onze stad is pijnlijk duidelijk geworden in de lockdown. Er werd niet gevlogen op bijvoorbeeld Marokko waardoor de lijken daar niet begraven konden worden. Het gevolg is dat er lijken liggen opgeslagen in koelcellen, wachtend tot zij eindelijk hun eeuwige grafrust krijgen. Een ongekend leed voor families, zeker voor een gemeenschap die snel over gaat tot het begraven van hun overledenen. Hoe langer het duurt voordat iemand begraven wordt, hoe langer de ziel lijdt. Afscheid en rouw is al ongekend verdrietig, het is een verschrikking dat vele families hier ook nog eens mee te maken krijgen.

Al in vorige periodes hebben wij als PvdA gevraagd om een Islamtische begraafplaats in Utrecht. Helaas heeft dat te lang moeten duren. Toen de eerste lockdown in maart 2020 plaats vond, hebben wij wederom opgeroepen snel werk te maken hiervan. Eindelijk met succes, al zijn we bijna twee jaar verder. Het is wat ons betreft noodzaak om nu zo snel mogelijk de begraafplaats in gebruik te nemen en de overledenen te begraven en hun eeuwige grafrust te gunnen.

Wij complimenteren VUMO, een samenwerking van de moskeeën in onze stad, dat zij de handen ineen hebben geslagen om samen te komen tot dit initiatief. Het laat zien hoe sterk en georganiseerd de Utrechts islamtische gemeenschap is. Voor de PvdA was het daarnaast van belang dat er op de begraafplaats ruimte komt voor moslims uit alle landen en stromingen. Ook moeten moslims uit de regio, die met ditzelfde leed te maken krijgen, een plek kunnen krijgen om te worden begraven.

Het is een goede zaak dat dit het geval zal zijn op de nieuwe begraafplaats. De realiteit is natuurlijk dat het nog even zal duren voordat de begraafplaats in gebruik is. Wij roepen daarom op om tot die tijd met een noodverordening eeuwige grafrust mogelijk te maken op gemeentelijke begraafplaatsen. Het leed kan niet snel genoeg verholpen zijn. Wij hopen dat alle Islamtische gezinnen snel en waardig afscheid wordt gegund.