25 augustus 2016

Enorme toename klachten in de jeugdhulp

In het eerste halfjaar van 2016 is het aantal klachten in de jeugdhulp enorm toegenomen. Dat blijkt uit de deze week verschenen halfjaarrapportage van het AKJ, de organisatie die landelijk het onafhankelijke vertrouwenswerk in de jeugdhulp uitvoert. De rapportage laat zien dat er op alle onderdelen een stijging te zien is. De klachten gaan onder meer over toegankelijkheid van de jeugdhulp, bejegening en gebrekkige informatievoorziening.

In het eerste halfjaar van 2016 zijn er ruim 10.000 klachten ingediend ten opzichte van iets meer dan 15.000 klachten in heel 2015. Uit de rapportage blijkt bovendien t 47 hulpverleners het AKJ in het eerste halfjaar van 2016 benaderd hebben. In heel 2015 waren het er 45. In Utrecht zijn er tot nu toe in 2016 12 klachten ingediend over de toegang tot de jeugdhulp. Daarnaast is er een behoorlijk aantal klachten ontvangen over instellingen waar de gemeente een contract mee heeft. In het eerste halfjaar waren er 207 klachten t.o.v. 262 klachten in heel 2015.

Een verklaring die voor de grote stijging wordt gegeven is de toegenomen bekendheid van het AKJ. Dit is volgens mij slechts een deel van de verklaring en de stijging is daarom erg zorgelijk. De PvdA-fractie heeft herhaaldelijk aandacht gevraagd voor de knelpunten, zoals de slechte toegankelijkheid. En ondanks een door het college aangenomen PvdA-motie komt het cultuursensitief werken, een methode waarbij kennis van culturele achtergronden wordt ingezet bij de hulpverlening, nog steeds niet van de grond. Gezien de grote instroom van jongeren met een niet-Westerse achtergrond in de zwaardere vormen van jeugdhulp, is dit hoog nodig. Ook hoogleraar Tom van Yperen (Nederlands Jeugdinstituut) bevestigt dit.

Daarom stel ik tijdens het vragenuurtje in de gemeenteraad de volgende vragen:

1)       Is het college op de hoogte van deze cijfers?

2)       Wat is de verklaring van het college voor deze stijging?

3)       Wat heeft het college gedaan om deze knelpunten i.s.m. met de contractpartijen te voorkomen?

4)       Wat heeft het college gedaan met de motie “cultuursensitief werken is een must in de jeugdzorg”? Welke concrete acties zijn er ondernomen om dit daadwerkelijk tot stand te laten komen.

5)       Hoe verklaart het college de toename van klachten over de toegang tot de jeugdhulp?

6)       Hoe verklaart het college dat een groote deel van de klachten gegrond is verklaard?

7)       Graag ontvangt de raad een brief met uitleg over hoe de knelpunten aangepakt gaan worden. Bent u hiertoe bereid?

Voor vragen kan je contact met me opnemen via [email protected] of 06-23121444

Volg me op twitter: @BouchraDibi