17 september 2015

Financiële problemen vernieuwd Utrecht Centraal?

Op 14 september berichtte de Telegraaf: “Opnieuw blijkt een spoorproject financieel uit de hand te zijn gelopen. Het gaat om het station Utrecht Centraal, ook wel de OV-terminal genoemd. Deze verbouwing pakt 53 miljoen euro duurder uit dan gepland”[i]. Uit de Miljoenennota die op Prinsjesdag werd gepresenteerd, werd meer duidelijk. Hierin staat een toelichting over het project ‘OV-Terminal stationsgebied Utrecht’. Bij aanvang in 2007 is er meer geld toegezegd dan nu op de begroting blijkt te staan.

Met de andere fracties uit de raad willen we graag weten wat de gevolgen zijn voor de gemeente Utrecht en hebben daarom vragen aan het college gesteld. Zo willen we weten of er vertraging in het project komt en zo ja, of dit invloed heeft op de ontwikkeling van het stationsgebied. Daarnaast zijn er mogelijke financiële gevolgen voor de gemeente die zij zelf in haar begroting moet opvangen. Het is voor reizigers niet fijn als de vertragingen in het openbaar vervoer nog langer moeten duren vanwege financiële problemen. Te denken valt dan aan de Uithoflijn, het verminderen van de wissels in het spoor en de bouw van de OV-terminal. De vragen hierover die ik samen met de andere partijen heb gesteld kun je hier lezen.

[i] De Telegraaf, 14 september 2015, pagina 5

Voor vragen kun je contact met me opnemen via 06 18119590 of [email protected]