1 juni 2018

Coalitie akkoord: Geen vergezicht voor ongedeelde stad

Voor ons ligt een groen en sociaal akkoord, dat zeker zal bijdragen aan een socialere en duurzamere stad. Er wordt veel aandacht besteed aan mensen en groepen die het moeilijk hebben. Mensen die in armoede leven, langdurig zonder werk zitten, zorg nodig hebben en voor kinderen die beginnen in een achterstandspositie.

Structureel aanpakken tweedeling

We lezen nog te weinig over het structureel aanpakken van de tweedeling in onze stad. Het gaat goed met Utrecht maar dat succes gaat aan een grote groep Utrechters voorbij. De tweedeling tussen mensen die het goed hebben en de mensen die niet merken dat het goed gaat met de stad, is enorm en groeit nog steeds. Een vergezicht voor een diverse en echt inclusieve stad vinden we niet terug.

Incidentele financiering

Fractievoorzitter Van der Zweth: “In de coalitieonderhandelingen hebben wij steeds benadrukt dat de energietransitie voor iedereen betaalbaar moet zijn. Ook mensen met een kleinere portemonnee moeten meeprofiteren. We zijn blij dit te lezen in het akkoord en zullen de nieuwe coalitie hier ook aan houden”. Er wordt veel gedaan voor mensen voor wie het niet vanzelf gaat. De individuele inkomenstoeslag, die door het vorige college is afgeschaft, komt terug. Goede initiatieven als de voedselbanken worden geholpen een vaste locatie te vinden. Ook wordt er ingezet op vroegsignalering van schulden. Dat is goed nieuws maar helaas blijft dit incidenteel gefinancierd en vanaf 2021 gaat er zelfs weer budget vanaf.

Voor veel plannen geldt dat het ‘hoe’ nog niet duidelijk is. Zo ook bij jeugdzorg. De PvdA knokt al jaren voor goede jeugdzorg. Nu komt er voor een aantal jaar €0,5 miljoen bij terwijl het tekort €4 miljoen per jaar is. Dit is een druppel op een gloeiende plaat en te weinig om onze kwetsbare jongeren echt te helpen. Wel zijn we blij dat onze motie wordt uitgevoerd en de jeugdhulp zal doorlopen tot 23 jaar.

Extreem hoge huren

De tweedeling in onze stad moet aangepakt worden en dat moet in de wijken gebeuren. Inkomen mag niet bepalend zijn of je in Utrecht kan wonen. “Helaas laat de coalitie het hier liggen en blijven extreem hoge huren en woekerwinsten voor projectontwikkelaars normaal in Utrecht,” zegt fractievoorzitter Rick van der Zweth. “We lezen niets over een stop van de verkoop van sociale huur. We lezen niets over het inzetten van actief grondbeleid om te zorgen dat er voldoende wordt gebouwd. We lezen niets over een goede spreiding van betaalbare huur over de stad.” Behalve in Overvecht waar de nieuwe coalitie minder betaalbare woningen wil. In plaats daarvan wordt gekozen voor hippe horeca en start-ups. Ook lezen we te weinig over het aanpakken van de echte problemen in Overvecht zoals de opstapeling van armoede, criminaliteit, gezondheid en werkloosheid.

Ambities

We zijn blij met de goede ambities van de nieuwe coalitie om de Utrechters voor wie het niet vanzelf gaat te ondersteunen. Afgelopen jaren hebben wij hier hard voor geknokt en we hopen hierin een bondgenoot in de nieuwe coalitie te vinden. Om de tweedeling te keren is echter meer nodig. Wij zullen de nieuwe coalitie de komende jaren hier scherp op bevragen.