Gemeente heeft morele verantwoordelijkheid voor veiligheid bouwvakkers Stationsgebied
Iedereen heeft recht op goed en zeker werk, in een veilige omgeving.
Vorig jaar gebeurden bij de bouw van ons nieuwe stationsgebied minstens twee ernstige bedrijfsongelukken. Het eerste, een ongeluk met een liftschaft in het Poortgebouw in februari, helaas met dodelijke afloop. Een 51-jarige Poolse arbeider kwam daarbij om het leven. Bij het tweede, in september, viel een hijskraan om. Als door een wonder vielen hierbij geen doden en gewonden, maar dit had veel slechter af kunnen lopen.
Toen de PvdA hierover op 28 september vragen stelde, reageerde wethouder Jansen zeer formalistisch. Veiligheid is een verantwoordelijkheid van de bouwbedrijven zelf; de Inspectie SZW houdt toezicht. De PvdA vindt dit veel te makkelijk. De gemeente is immers initiatiefnemer, opdrachtgever en vergunningverlener voor het nieuwe stationsgebied en heeft daarbij de regie. Bovendien is het niet waar! Sinds 1 januari 2017 geldt een aangepast Arbeidsomstandighedenbesluit, waarin expliciet de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever is vastgelegd. Juist een opdrachtgever kan aan de voorkant goede afspraken maken/afdwingen over een veilige werkomgeving. Denk daarbij ook aan praktische zaken, zoals het feit dat in het Stationsgebied nogal wat bouwvakkers het Nederlands niet of slecht beheersen.
Kortom: er is wat de PvdA betreft sprake van zogeheten ‘ketenverantwoordelijkheid’ voor veiligheid op de bouwplaats: van opdrachtgever tot aan de laatste onderaannemers. Zoals die er sinds kort gelukkig ook is voor arbeidsvoorwaarden (Wet aanpak schijnconstructies). Maar er dan ook gebruik van!
Daarnaast heeft de gemeente wat de PvdA betreft een morele verantwoordelijkheid heeft voor de veiligheid van de bouwvakkers die in opdracht van de gemeente aan het werk zijn.
Vervolgens verscheen op 14 oktober een schokkend verhaal in het AD/UN. Enkele bouwvakkers deden een boekje over hoe met veiligheidsvoorschriften werd gemarchandeerd. Bij het Poortgebouw werd een ondeugdelijke steiger neergezet, omdat het bouwen van een goede steiger te lang zou duren en geld zou kosten. Meteen na het fatale ongeval in de liftschaft werd er een hekje neergezet en de boel alsnog deugdelijk verlicht… ‘Ik zeur teveel over veiligheid, dat vinden ze maar lastig’, aldus een van de bouwvakkers.
Schokkende conclusies! Gelukkig vonden in ieder geval ook VVD, D66 en GroenLinks blijkens hun reacties in de krant dat de gemeente scherp in de gaten moet houden of de bedrijven in het stationsgebied zich aan de veiligheidsvoorschriften houden. Daarom wederom een oproep aan de wethouders bouw-en woningtoezicht én Stationsgebied om hun verantwoordelijkheid te nemen.
We vragen het college dan ook:
- Hoe het invulling gaat geven aan de verantwoordelijk als opdrachtgever;
- Alsnog contact op te nemen met de Inspectie SZW en het OM over de stand van zaken met betrekking tot het onderzoek naar het fatale ongeluk in de lichtschaft. Niet om je te bemoeien met het strafrechtelijk onderzoek. Wel om te bezien of er maatregelen moeten worden genomen om herhaling tegen te gaan;
- Met alle bouwbedrijven in het Stationsgebied harde afspraken te maken over het naleven van veiligheidsvoorschriften;
- Ook bij bouwprojecten buiten het Stationsgebied (denk aan de tram-en HOV-banen die we aan het aanleggen zijn) met opdrachtnemers hierover afspraken te maken;
- De Inspectie SZW in te schakelen bij signalen over onjuist handelen.