6 januari 2021

Gemeente Utrecht moet openstaan voor de wensen en ideeën van inwoners

Fractievoorzitter Rick van der Zweth schreef een opiniestuk over participatie, dat op 24 december in het Algemeen Dagblad verscheen.

Participatie in Utrecht gaat niet goed. Het college van B&W spreekt over ‘Samen stad maken’, maar slaagt er stelselmatig niet in bewoners te betrekken en ruimte te bieden voor andere ideeën.

Dat bleek weer begin deze maand bij een digitale inspraakavond over de Omgevingsvisie Kanaleneiland, waarbij buurtbewoners en ondernemers uit protest hun schermen op zwart zetten. Een duidelijk signaal: er komen te weinig buurtbewoners af op online inspraak. Nadat meerdere keren zorgen zijn gedeeld met de gemeente wordt het besluit genomen het bij nog twee sessies te houden. Alsnog: online.

Gemeente is er niet voor burgers

Dit is typerend voor hoe participatie bij dit college gaat. Het college bedenkt wat het beste is en houdt daar onverkort aan vast. De buurt had nu prima alternatieve vormen van participatie kunnen bedenken om zo tóch buurtbewoners te betrekken in coronatijd. Dit gaat veel verder dan ongenoegen over het feit dat het online is. Mensen krijgen het gevoel dat de gemeente er niet voor hen is en de besluiten toch zelf neemt. Besluiten die zelfs over de mogelijke sloop van jouw woning kunnen gaan, of over hoe de wijk er de volgende tien, twintig jaar uit komt te zien.

Zo zijn er voorbeelden genoeg. Een groep vrijwilligers zet zich met ziel en zaligheid in voor de speelplaats De Kameleon in Pijlsweerd. Zij hebben te maken met maar liefst vier wethouders (van de zeven!), worden gefrustreerd in plaats van geholpen door de gemeente en mogen geen aanspraak maken op budget voor het opknappen of vergroenen. De reden? Ze zijn een speelplaats, geen speeltuin.

Plan Maliebaan

De voorbeelden illustreren een bekend patroon. Het plan van de bewoners voor de Maliebaan dat aan de kant wordt geschoven. Bewoners van de Croeselaan die strijden tegen de sloop van hun woningen en zien dat de alternatieve plannen die zij hebben opgesteld – op verzoek van de gemeente nota bene – met één pennenstreep verdwijnen. Leden van de wijkraad, die al jaren actief zijn, krijgen medegedeeld dat de wijkraden worden wegbezuinigd zonder dat er een alternatief is.

Dit zorgt voor het gevoel dat de gemeente zelf wel besluit wat er moet gebeuren. In naam heet het participatie, maar de uitkomst staat al vast. Dit is frustrerend voor bewoners die hun best doen en bedrogen uitkomen. Dit schaadt het vertrouwen in de overheid en zorgt ervoor dat bewoners gedesillusioneerd afhaken.

Beginnen bij goede ideeën

De gemeente moet openstaan voor de agenda van onderop. Wat van de plannen van de bewoners van de Maliebaan en de Croeselaan kan wel? Wat hebben de bewoners van De Kameleon aan ondersteuning nodig? Hoe willen bewoners de bijeenkomsten voor Kanaleneiland organiseren? Bewoners weten bij uitstek wat er speelt, de gemeente moet juist beginnen bij die goede ideeën. Dan pas is er echt sprake van samen stad maken.