6 november 2019

Goed nieuws: gemeente Utrecht verhoogt vergoeding MBO-stagiaires

Mooi nieuws! De vergoedingen voor stagiaires van het MBO worden gelijk getrokken aan de vergoedingen die studenten van het HBO en universiteit maandelijks krijgen als ze stage lopen bij de gemeente Utrecht.

Eind september vroeg onze fractievoorzitter Rick van der Zweth, mede namens D66, het college om de stagevergoedingen voor MBO-studenten even hoog te maken als de vergoedingen die studenten van het HBO en de universiteit krijgen. Daar zat namelijk nogal een verschil tussen.

Veel stagiaires

De gemeente Utrecht doet het goed qua stages: de organisatie biedt maar liefst 250 stages per jaar. Een stage is voor studenten een prachtige kans om te leren, om werkervaring op te doen en te zien hoe het in de praktijk écht werkt. En ook organisaties biedt het veel: een frisse blik, jonge mensen die graag en hard werken en de mogelijkheid om toekomstig talent kennis te laten maken met de organisatie.

Ongelijke vergoeding wordt rechtgetrokken

Daar staat meestal een bescheiden vergoeding voor de stagiaire tegenover. Geen loon, wel waardering. Die vergoeding -en impliciet dus de waardering- was bij de gemeente Utrecht voor MBO studenten veel lager dan voor studenten van HBO en universiteit. Dat verschil liep op tot 150 euro per maand. Waar HBO-ers 500 euro krijgen, ontvangen MBO-ers 350 euro.

De PvdA en D66 vinden dat niet eerlijk en vroegen het college dit recht te trekken. Vandaag kwam er goed nieuws. Wethouder Voortman schrijft de raad dat per 1 januari 2020 alle stagiaires bij de gemeente 500 euro aan stagevergoeding zullen ontvangen!

Waar ben je naar op zoek?