9 december 2019

Grote zorgen over gedwongen verhuizing bewoners zorgflat De Keizershof

Het AD berichtte op 23 oktober jl. over de zorgen van bewoners van zorgflat De Keizershof, ‘Bejaarden zorgflat De Keizershof zijn boos en verdrietig: “Ik hoop de verhuizing niet meer mee te maken”‘.

Hester Assen, raadslid PvdA, ging erachteraan en ontdekte al snel dat de situatie complex en zeer onduidelijk is. Voor de veelal hoogbejaarde bewoners en hun familieleden en mantelzorgers levert dit onnoemelijk veel stress en verdriet op. Assen: “Op deze manier ga je niet met mensen om. En al helemaal niet met kwetsbare, afhankelijke mensen. Dat mag gewoon niet”.

Samen met de ChristenUnie, D66, GroenLinks, de VVD en de SP heeft zij vragen gesteld aan het college.

Schrijnende situatie

Hester Assen: “We willen als fracties graag op de hoogte gesteld worden van het welzijn van de bewoners van De Keizershof en daarbij inzicht krijgen in de lokale mogelijkheden om deze schrijnende situaties te beïnvloeden dan wel in de toekomst te voorkomen”.

Van het hekje naar de muur

Maandag 2 december bleek in een uitzending van Radar dat bewoners en hun naasten veel moeite hebben om op de juiste plek aandacht te vragen voor hun situatie. Bijvoorbeeld met een klacht of partij die hen kan helpen bij het vinden van een oplossing. Zij werden steeds maar weer doorverwezen, van het hekje naar de muur.

Mogelijkheden van de gemeente

De genoemde fracties vinden het problematisch dat de gemeente weinig invloed kan uitoefenen op beslissingen van andere partijen, waardoor de capaciteit voor wonen gecombineerd met zorg voor ouderen, vermindert en ouderen getroffen worden door slechte communicatie, onzekerheid en ongewenste verhuizingen. Ook omdat betrokkenen weinig mogelijkheden hebben om dergelijke ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan. Zij vragen het college na te gaan of er manieren zijn om de gemeente wél mogelijkheden te geven om hiermee om te gaan.

Schriftelijke vragen

De zes fracties hebben uitgebreide schriftelijke vragen gesteld, die via de link te lezen zijn. Zodra de antwoorden van het college binnen zijn, zullen we dat op deze site laten weten.

SV 2019_259_Wat kunnen we doen om situaties zoals in zorgflat De Keizershof te voorkomen