7 oktober 2020

Hester Assen agendeert voorkomen van intimidatie vrouwen bij abortuskliniek Vrelinghuis

De PvdA heeft zich vanaf haar oprichting ingezet voor vrouwenemancipatie en rechten voor vrouwen. Een belangrijk verworven recht in Nederland is het recht op abortus: baas in eigen buik. De generatie voor ons heeft voor het recht op abortus gestreden, aan ons de taak om pal te staan voor dat verworven recht.

Vrouwen worden lastiggevallen bij Vrelinghuis

Toch worden vrouwen nog steeds geïntimideerd door anti-abortusdemonstranten. Ook in Utrecht worden vrouwen bij het Vrelinghuis  lastiggevallen. Anti-abortusdemonstranten staan meerdere keren per maand voor de ingang van het Vrelinghuis met materialen, folders en plastic embryo’s. Vrouwen worden aangesproken op een wijze waarvan zij zelf aangeven dat zij dit als onprettig en/of intimiderend ervaren.

Het is onbegrijpelijk en onacceptabel dat het recht op abortus anno 2020 nog steeds wordt betwist en vrouwen die een abortus willen ondergaan worden geïntimideerd. Wij vinden dat vrouwen veilig en ongestoord de kliniek moeten kunnen bezoeken. Ondanks eerdere vragen en acties van verschillende politieke partijen is dat dus nog steeds niet het geval. Er zijn meerdere gesprekken gevoerd met de actievoerders en –groepen, alsmede met de directeur van het Vrelinghuis. Inzet was dat bezoekende vrouwen en medewerkers geen hinder meer zouden ervaren van de actievoerders, maar we kunnen twee jaar later vaststellen dat dit doel niet bereikt is.

Demonstreren of intimideren?

PvdA raadslid Hester Assen heeft dit daarom geagendeerd voor bespreking in een informatiebijeenkomst en in de commissie. D66, GroenLinks, de VVD en Student&Starter doen mee. Zij willen in gesprek over de aanhoudende overlast die bezoekers en medewerkers van het Vrelinghuis ervaren van actievoerders tegen abortus.

Volgens deze partijen is demonstreren een mogelijkheid om een maatschappelijk probleem aan te kaarten. Het is niet het individueel bejegenen en lastigvallen van vrouwen. De manier waarop dit gebeurt, wordt door vrouwen die de kliniek bezoeken als zeer intimiderend ervaren. Datzelfde geldt voor het personeel en passanten van de kliniek.  Eerder sprak de rechtbank in Haarlem, naar aanleiding van de situatie in Heemstede, uit dat het individueel benaderen van vrouwen géén demonstratie is. Hier ligt dus wel degelijk een mogelijkheid om dergelijke intimiderende ‘demonstraties’ te verbieden.

Paal en perk aan intimidatie

Dat er ook andere mogelijkheden zijn is blijkt uit voorbeelden in andere steden. In Arnhem bijvoorbeeld, heeft burgemeester Marcouch onlangs aangekondigd geen manifestaties toe te staan binnen 500 meter van de abortuskliniek.

En in Rotterdam heeft burgemeester Aboutaleb, naar aanleiding van de uitspraak in Haarlem, de volgende voorwaarde in het bewijs van kennisgeving bij manifestaties opgenomen: ‘De deelnemers van de manifestatie spreken individuele bezoekers van de abortuskliniek niet direct aan op het onderwerp.’ Mochten de demonstranten zich hier in de praktijk niet aanhouden, dan kan hier handhavend tegen worden opgetreden.

De bedoeling van de raadsinformatiebijeenkomst en het debat in de commissie is dat vrouwen ook in Utrecht veilig en ongestoord de abortuskliniek kunnen bezoeken. Wij houden jullie op de hoogte van de uitkomst.