16 april 2020

Het leven van onze politici in tijden van Corona: Matthijs Kleij ziet geen excuus om niks te doen

De Coronacrisis raakt ons allemaal. Ook mensen die hun baan nog hebben en vanuit huis kunnen werken worden geconfronteerd met een heel andere dagelijkse routine. Hoe gaan onze politici daarmee om? Deze keer is het woord aan Matthijs Kleij, voorzitter van de Utrechtse PvdA-afdeling.

Rekening houden met elkaar

Matthijs woont in Kanaleneiland samen met zijn huisgenoot. Matthijs: “ Het is wel belangrijk rekening te houden met elkaar. Eigenlijk gaat dat prima. Wie belt loopt even weg of gaat in een andere ruimte zitten en met dit mooie weer is het balkon ook een prima uitvalsbasis. Tussen de middag loop ik vaak een rondje door de wijk of een stukje langs het kanaal. Daar is het prima te doen om 1,5 meter afstand te houden en toch even van de zon te genieten. Ik zit meestal te werken aan de eettafel, samen met mijn huisgenoot. De videocalls zorgen ervoor dat je alsnog steeds aan het verplaatsen bent om een rustige plek te zoeken”.

Het allerlastigste aan thuiswerken vindt hij het aanbrengen van structuur in je dag. Door  iedere dag na het lunchen minimaal een half uur te gaan wandelen ontstaat er toch een soort van ritme.

Geen excuus om niks te doen

Ook veel verenigingsactiviteiten liggen nu stil, maar deze ‘ slimme lockdown’ is voor ons geen excuus om niks te doen. Matthijs: “Als bestuur vergaderen we via videocalls en we organiseren online activiteiten zoals een digitale vrijmibo, binnenkort een online rood café met interessante sprekers en we hebben onze oudere leden gebeld om te vragen hoe het gaat en hulp aan te bieden.

Daarnaast beginnen langzaamaan alweer de voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022, dus het werk ligt alles behalve stil.

Onderwijs

Matthijs werkt voor de gemeente Arnhem, waar hij bestuursadviseur Sport is. Op dat terrein is het nu iets rustiger, maar hij springt bij binnen team Onderwijs. Zij coördineren nu de opvang van kinderen met ouders in cruciale beroepen. Daarnaast hebben ze de afgelopen weken hard gewerkt om voor kinderen waarvan de ouders dat niet kunnen betalen laptops te regelen voor thuisonderwijs.

Zorgen

Met de zorgen valt het op zich wel mee. Maar hij heeft ze natuurlijk wel. “Vooral mijn oma van 93 moet zich rustig houden en binnenblijven. Je merkt dat ze niet helemaal meer overziet wat er gaande is. Dat is wel lastig op dit moment.

Utrechtse initiatieven

Wij hebben al eerder aandacht besteed aan de mooie initiatieven die overal in Utrecht ontstaan. Ook Matthijs ziet er veel. “Heel veel! De veerkracht in onze stad, en de rest van het land, is groot. Mensen hebben meer aandacht voor elkaar. Dat is mooi om te zien.

Mooie voorbeelden zijn stichtingen zoals Leergeld en het Jeugd Educatiefonds die samen met gemeenten en bedrijven met man en macht het thuisonderwijs proberen mogelijk te maken voor iedereen. Heel goed! Maar ook de initiatieven in Utrecht waarbij de horeca wordt gesteund zijn hartverwarmend. In mijn wijk zit nog maar vrij kort een nieuw restaurant (Op Roose) en veel buurtbewoners hebben hen al gevonden als plek om eten af te halen en ze deze moeilijke periode door te slepen.