27 maart 2020

Het leven van onze raadsleden in tijden van Corona: zo vergaat het Rick van der Zweth

Het is een bizarre, onwerkelijke tijd. De Coronacrisis en de getroffen maatregelen hebben ingrijpende gevolgen voor ieders dagelijks leven. Mensen vrezen voor hun baan, hun inkomen, hun gezondheid en de gezondheid van degenen die hun lief zijn. Veel mensen zijn eenzaam en weten amper hoe ze de dag doorkomen.

Politici op landelijk en lokaal niveau worstelen met de vraag hoe ze hun democratische taken nu kunnen uitvoeren. Hoe doen onze raadsleden dit? We laten in deze rubriek wekelijks zien hoe de Utrechtse fractieleden hun leven en werk vormgeven. Deze keer is het woord aan Rick van der Zweth, fractievoorzitter van de PvdA Utrecht.

Hoe ziet je dag eruit?

Rick: ” Ik woon samen met mijn vriendin. Zelf heb ik de studeerkamer gekregen waar ik de laptop van mijn werk (bij de Volksbank) en de laptop van mijzelf voor het raadswerk heb staan. Zo kan ik voor allebei de banen goed het werk verrichten en alle telefoontjes plegen voor het raadswerk zonder mijn vriendin tot last te zijn. Zij heeft een eigen werkplek gebouwd aan de eettafel met alle benodigdheden zodat we allebei onze eigen kamer hebben. Zo zitten we niet op elkaars lip. Maar juist het lunchen en een wandelingetje per dag doen we samen. Dat maakt het thuiswerken best aangenaam”.

Gelukkig hebben ze een balkon achter met ochtendzon en een balkon voor met avondzon. Rick: “Een zegen in deze tijd! Naast een dagelijkse korte wandeling is het heerlijk om zo toch buiten te kunnen zijn”.

Het politieke werk

Wij kunnen ons voorstellen dat het lastig is om het werk als raadslid nu ‘goed’ te doen. Wat stel je in een crisis als deze wel en wat niet aan de orde. Sommige zaken kunnen in het licht van Corona en de gevolgen voor mensen en onze economie triviaal lijken. Zaken waar de fractie in andere tijden bovenop zou zitten. Hoe ervaart Rick dat?  “We blijven als raadslid betrokken, maar veel meer dan normaal achter de schermen. Vragen worden ‘informeel’ doorgeven aan de ambtelijke organisatie zodat zij ideeën mee kunnen nemen in hun werk en in raadsbrieven aan de gemeenteraad sturen. Dat is heel anders dan wanneer een wethouder op onze vragen antwoordt in een vragenuurtje”. Hij vervolgt: “Het is positief dat het zo kan gaan. Niet alles wordt zo politiek, je voorkomt dat men elkaar probeert vliegen af te vangen en de ambtenaren kunnen zich concentreren op het werk dat moet gebeuren. Dat heeft juist nu veel urgentie, waardoor zij zich ook echt kunnen richten wat nodig is voor de stad.

Het is allemaal nog best lastig. Gelukkig kan je met veel bewoners en organisaties blijven bellen en mailen. Maar juist op werkbezoek gaan is natuurlijk het meest waardevol voor raadsleden. Dat moet nu toch via de telefoon”.

Het andere werk

De meeste raadsleden hebben naast hun politieke functie ook een andere baan. Rick werkt als bankier bij de Volksbank. Hoe gaat het met dat werk?

Rick wil eerst noemen dat hij er trots op is dat alle banken, waaronder de merken van de Volksbank, alle aflossingen van kleine ondernemingen uitstellen waar mogelijk. Dit voorkomt dat mensen acuut in de problemen komen.

Over zijn werk: “Bij de Volksbank zijn we eigenlijk al gewend om thuis te werken. Dat is nu niet anders. Daar loopt het reguliere werk dus gewoon door zoals altijd. Toch worden daar ook de crisisscenario’s uitgewerkt: komt er een volgende economische crisis aan en wat gaat dat betekenen?”

Zorgen om anderen

Onze partij heeft ook veel oudere leden. Fractie- en bestuursleden hebben hen opgebeld om te vragen of zij hulp nodig hebben. Gelukkig hoorden we dat veel van hen zich prima redden. Het belletje waardeerden zij wel zeer. Rick maakt zich natuurlijk ook zorgen om zijn eigen familie. “Ik heb een grootvader behoorlijk op leeftijd. We hebben hem op het hart gedrukt om binnen te blijven, wat hij gelukkig ook doet”.

Mooie initiatieven in de stad

Rick ziet ook mooie dingen gebeuren.  Allerlei mensen ondernemen acties om anderen te helpen. Bijvoorbeeld door boodschappen te doen, elkaar te bellen, passen op kinderen van mensen die in de zorg werken.

Zelf is hij veel bezig met de voedselbank. Rick : “Daar zie je dat de hoeveelheid donaties – óók van onze leden – in grote getale toestromen. Ook melden zich veel vrijwilligers om te helpen. Prachtig en hartverwarmend om te zien. Dit is ook hard nodig overigens: door het (onnodige) hamsteren hebben veel voedselbanken een tekort aan verse én houdbare producten. Dus weet, alle beetjes zijn welkom!