17 januari 2019

Hoe beschermen we de privacy en rechten van bezoekers abortuskliniek?

Op 16 januari besteedde Eén Vandaag aandacht aan de agressieve manier waarop anti-abortusdemonstranten bij het Vrelinghuis vrouwen benaderen. Ondanks dat er al eerder in Utrechtse media aandacht besteed is aan deze demonstranten, vinden wij dat dit opnieuw bekeken moet worden.

Recht op demonstratie versus bescherming privacy

We willen onderzoeken of we meer kunnen doen om bezoekers aan het Vrelinghuis deze nare aanvaringen met anti-abortus demonstranten te besparen op een moment dat zij toch al kwetsbaar zijn, in een situatie die bovendien erg privé is. Zeker nu de demonstranten steeds verder lijken te gaan in de wijze waarop zij mensen benaderen.

Wij begrijpen goed dat demonstreren ook op deze plek niet verboden kan worden, maar vragen de wethouder/burgemeester nogmaals na te gaan of we alles doen wat binnen onze mogelijkheden ligt om bezoekers zo min mogelijk hinder te laten ondervinden van de demonstranten.

Vragen

Hester Assen stelt vanmiddag, mede namens GroenLinks en D66, vragen om hier duidelijkheid over te krijgen.

  • Kan aangegeven worden welke maatregelen inmiddels al getroffen zijn om bezoekers van het Vrelinghuis zo min mogelijk hinder te laten ondervinden van demonstranten?
  • Klopt het dat demonstranten niet alleen op de openbare weg bezoekers aanspreken, maar ook op het terrein van het Vrelinghuis en zo ja, kan daar tegen opgetreden worden en gebeurt dit ook?
  • Uit de reportage blijkt dat de demonstranten zich soms voordoen als medewerkers van de kliniek. Dat klinkt als oplichting of op z’n minst misleiding. Kan het college of de politie hier maatregelen tegen nemen?
  • In de reportage werd gepleit voor een bufferzone waarbinnen niet gedemonstreerd mag worden. Is dit een reële optie? En wat zijn hier volgens het college de voor- en nadelen van?
  • Een andere mogelijkheid voor dit soort demonstraties (met een meer permanent karakter bij een locatie waar de gebeurtenis plaatsvindt waartegen ze demonstreren) is het aanwijzen van een specifieke plek waar gedemonstreerd mag worden. En is het mogelijk een dergelijke plek als zodanig te markeren en dat als de demonstranten zich hier niet aanhouden, hiertegen kan worden opgetreden?
  • In deze situatie blijkt dat het demonstratierecht invloed heeft op andere mensenrechten, namelijk het recht op eerbiediging van het privéleven en op het recht op zelfbeschikking. Wij zijn van mening dat de gemeente een plicht heeft om te zorgen dat mensen niet belemmerd worden in hun rechten. Zowel als het gaat om demonstratierecht als wanneer het gaat om recht op eerbiediging van het privéleven en het recht op zelfbeschikking. Graag zouden we zien dat de gemeente advies vraagt bij het College voor de rechten van de mens om te onderzoeken hoe deze rechten naast elkaar kunnen bestaan. Ook omdat dit juridische duidelijkheid kan scheppen over het wel of niet verbieden van een demonstratie. Is het college bereidt om een adviesvraag in te dienen?