17 februari 2021

Inzet PvdA om bijzondere bijstand toegankelijker te maken heeft geleid tot mooi resultaat

In Utrecht leven nog altijd veel mensen in armoede. Eén op de tien Utrechtse huishoudens leeft langdurig van een minimuminkomen. Bovendien is door Corona is de armoede nog verder toegenomen. Dat betekent dat veel mensen maar net of gewoon niet kunnen rondkomen. Als er dan iets essentieels kapot gaat komen mensen in grote problemen. Vervanging van deze apparaten kost immers veel geld.

Witgoed als gift

In mei diende Rick van der Zweth daarom een motie in om witgoed (koelkasten, wasmachines en dergelijke) als gift in plaats van lening beschikbaar te stellen vanuit de bijzondere bijstand voor de mensen die dat echt nodig hebben. Ook wilden we dat de Bijzondere Bijstand laagdrempeliger en toegankelijk wordt. Deze motie heeft het gehaald met een mooi resultaat.

Resultaat

Vandaag ontvingen wij de brief van de wethouder waarin zij aangeeft dat duurzame gebruiksgoederen voor mensen met een inkomen tot en met de bijstandsnorm standaard als gift verstrekt worden. Zo voorkomen we dat mensen zich onnodig in de schulden moeten steken wanneer een apparaat in huis stuk gaat. Daarnaast worden dergelijke regelingen via gerichte communicatie beter bekend gemaakt onder inwoners.

Nog niet helemaal tevreden

De giften voor vervanging vastgoed worden nu gegeven tot en met de bijstandsnorm, dus niet voor iedereen die langdurig van een minimuminkomen moet rondkomen. Rick van der Zweth: “Wat ons betreft mag het breder toegepast worden. Bij voorkeur voor iedereen die aanspraak maakt op de Bijzondere Bijstand en anders op zijn minst voor iedereen die recht heeft op de U-pas”.