19 april 2021

Kunstwerk op de Neude mooi of lelijk? Daar gaat de politiek niet over

Met haar Las Vegas- achtige stijl en verschillende kleuren en teksten, heeft het lichtkunstwerk dat op de luifel van de Bibliotheek op de Neude geplaatst moet worden nu al een spraakmakende reputatie. De één vindt de installatie lelijk, de ander kan niet wachten tot het lichtkunstwerk onthuld wordt. Hoe je het ook went of keert: het kunstwerk houdt Utrecht bezig.  Want past zo’n fel, modern werk wel bij de bouwstijl van het monumentale postkantoor? En schaadt het de monumentale status van het gebouw niet?

Twee werelden

De Utrechtse kunstenaar Maarten Baas ontwierp het kunstwerk met in zijn achterhoofd de gedachte dat het werk twee kanten moest belichten: enerzijds het levendige, expressieve dat de stad kent en tegelijk vluchtig is. Anderzijds het klassieke, intellectuele erfgoed dat al jaren meegaat. Twee totaal verschillende werelden die Baas bij elkaar bracht in de lichtinstallatie. Het resultaat? Een bewuste clash tussen twee werelden, wat onbedoeld nu ook botst met wat sommige Utrechters lijken te willen.

Kunst mag schuren

Als fractie zijn we het er in ieder geval unaniem over eens: kunst mag schuren, de tongen los maken en is bovendien lang niet altijd bedoeld om door iedereen mooi gevonden te worden. Raadslid Hester Assen: “Daarnaast vinden wij dat we als politieke partij deze casus niet moeten benaderen vanuit termen als ‘mooi’ of ‘lelijk’. Voor onze fractie is het van belang dat de juiste regels worden nageleefdDat betekent dat het positieve advies van de Commissie Welstand en Vereniging Oud Utrecht voor ons leidend zijn geweest bij de inname van ons standpunt. Zo wordt het kunstwerk op de luifel geplaatst en valt het elk moment, zonder grote ingrepen aan het gebouw weer te verwijderen

Meerwaarde

Waar wij eveneens op willen toezien is de verlichting van het kunstwerk. De komst van het kunstwerk moet geen overlast geven voor omwonenden of omliggende horecaondernemers. De wethouder heeft aangegeven een lichtplan op te willen stellen dat geïnspireerd is op de regels die ook voor lichtreclame gelden. Daarmee ziet de PvdA het kunstwerk graag komen. Hester Assen: Wij zien de meerwaarde die het kunstwerk hier kan hebben. Als het werk ook maar een beetje bijdraagt aan het stimuleren van meer bibliotheekbezoeken voor jong en oud, is het wat ons betreft een goede toevoeging voor de stad.”