14 februari 2019

Laaggeletterdheid wordt nog te weinig aangepakt

Tijdens de vergadering van de gemeenteraad van Utrecht op donderdag 8 november 2018 werd motie 199 ‘Hoge inzet op Laaggeletterdheid’ ingediend.

De PvdA nam het voortouw voor deze motie en werd door vele andere partijen uit de raad gesteund. De wethouder nam de motie over en deed daarmee de toezegging de motie uit te voeren.

Aanpak laaggeletterdheid

Het dictum van de motie luidde:

• Een meerjarig gemeentelijk plan op te stellen voor de aanpak van laaggeletterdheid en dit voor de voorjaarsnota aan de raad te presenteren;
  • De voortgang in relatie tot de beoogde resultaten jaarlijks te rapporteren met behulp van bijvoorbeeld een taalmonitor;
  • Te onderzoeken of het aanstellen van een taalregisseur ter bestrijding van laaggeletterdheid en bevordering van basisvaardigheden en het creëren van overzicht tussen alle maatschappelijke partners, wenselijk en mogelijk is.

Plan van aanpak

18 december 2018 stuurde het college de gemeenteraad een brief  met als onderwerp de inzet van extra budget voor laaggeletterdheid. In deze brief wordt melding gemaakt van de overgenomen motie. Maar, alleen het eerste punt uit het dictum wordt uitgewerkt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Hilde de Snoo heeft er daarom via schriftelijke vragen op aangedrongen de andere zaken uit de motie óók aan te pakken.