4 maart 2020

Méér nodig voor armoedebestrijding in Utrecht

In Utrecht leven ruim 25.000 gezinnen van een minimum inkomen en groeien bijna 10.000 kinderen op in armoede. En hoewel het bereik van de Utrechtse armoederegelingen redelijk is, moet en kan er meer gebeuren om armoede in onze stad beter te bestrijden. Zodat iedereen kan meedoen en alle kinderen gelijke kansen krijgen.

Armoedebeleid

De gemeenteraad heeft afgelopen maand de brief  ‘Proces aanscherpen armoedebeleid’ ontvangen. Deze brief vormt de opmaat naar een nieuw armoedebeleid. De PvdA wil het nieuwe armoedebeleid richting meegeven en daarom heeft fractievoorzitter Rick van de Zweth  schriftelijke vragen gesteld aan de wethouder.

Rondkomen voor iedereen

De armoederegelingen die er zijn bereiken niet alle mensen die er recht op hebben. Zo blijft er bijvoorbeeld geld over bij de U-pas.    De PvdA vindt hier twee dingen van: Zorg ervoor dat de regelingen beter bekend raken en dus meer mensen bereiken. En, gebruik het geld dat daardoor nu overgehouden wordt om armoede mee te bestrijden in plaats van het op de grote hoop te gooien.

Woon- en energielasten

De lasten voor wonen en energie worden steeds hoger. Afgelopen collegeperiode is er toch voor gekozen de energieregeling voor ouderen af te schaffen en het woonlastenfonds af te bouwen naar nul. Van der Zweth wil weten wat hiervan de effecten zijn en vraagt of die effecten meegenomen kunnen worden in het nieuwe armoedebeleid. Ook dringt hij aan op een actuele armoedemonitor (waarin een totaalbeeld van armoede in Utrecht wordt gegeven), aangezien de meest recente in 2017 is opgesteld.

De volledige vragen zijn hier te zien:

SV 2020_045_ Meer nodig voor armoedebestrijding

Waar ben je naar op zoek?