31 januari 2022

Mooi resultaat voor inzet PvdA om energiearmoede aan te pakken

De stijgende energieprijzen baren ons grote zorgen. Mensen met een laag inkomen en een slecht geïsoleerde woning komen letterlijk in de kou te staan. Dat mogen we niet laten gebeuren. Daarom presenteerden wij in november bij het begrotingsdebat onze plannen tegen energiearmoede. ‘Er moet meer gebeuren om energiearmoede in Utrecht tegen te gaan’ (duic.nl)

Aandacht voor energiearmoede

Commissielid Lau Bosse: “Voor ons gaat verduurzaming niet alleen over het besparen van CO2, maar ook om het besparen van energiekosten van Utrechters die dat het meest nodig hebben. Door huizen beter te isoleren en mensen bewuster met energie om te laten gaan, slaan we twee vliegen in één klap. Daar heeft de PvdA zich de afgelopen periode voor ingezet”.

Ilse Raaijmakers vroeg herhaaldelijk om een compensatieregeling voor minima, Lau Bosse om extra energieboxen en Rick van der Zweth deed voorstellen om sociale huurwoningen versneld te verduurzamen. En met resultaat!

Compensatie

Uit gegevens van TNO blijkt dat in er Utrecht ruim 9000 huishoudens zijn waar sprake is van een combinatie van een laag inkomen, hoge energiekosten en slecht geïsoleerde woningen. Deze mensen zitten dus letterlijk in de kou. Zij worden als eerste tegemoet gekomen. Het Rijk zal geld beschikbaar stellen om inwoners met een laag inkomen met 200 euro te compenseren voor de gestegen energiekosten. In afwachting hiervan zal de gemeente voor een periode van drie maanden het verschil tussen de oude en nieuwe energierekening vergoeden. Dit gebeurt via de bijzondere bijstand. Ilse Raaijmakers: “Het mag niet zo zijn dat mensen door een hoge energierekening aan het einde van de maand hun boodschappen niet kunnen betalen. Wij vroegen daarom al vaker om compensatie”.

Energieboxen

Voor de korte termijn wil de gemeente huurders van extra energieboxen voorzien. Iedere huurder die een aanvraag doet krijgt persoonlijk een box overhandigd en iedereen wordt begeleid met een coachingsgesprek. Als de spullen uit de box goed gebruikt worden kan dat zo’n 100 euro per jaar besparing opleveren. Lau Bosse: “Fijn dat dit wordt opgepakt. Wij hebben ons hier de afgelopen tijd hard voor ingezet en geloven dat het écht kan schelen”.

Woningen verduurzamen

Belangrijker nog is het verduurzamen van woningen met het slechtste energielabel. De slechtst geïsoleerde woningen (met een F en G label) krijgen voorrang . Goede isolatie gaat de rekening van de huurders fors naar beneden helpen.

Rick van der Zweth: “Terwijl de laadpalen als paddenstoelen uit de grond schieten in Utrecht-Oost, zitten veel mensen in sociale huurwoningen nog letterlijk in de kou. Verduurzaming scheelt juist daar in de portemonnee en in de uitstoot van CO2. Wij zijn blij met deze stappen, maar zullen er alles aan doen om energiearmoede blijvend aan te pakken”.