1 juni 2022

Nieuwe coalitie investeert in Utrecht en kiest voor gelijke kansen, betaalbaar wonen en het klimaat

De PvdA presenteert met trots het nieuwe coalitieprogramma samen met GroenLinks, D66, Student & Starter en ChristenUnie. Het akkoord maakt broodnodige en grote keuzes om te investeren in onze stad. Dit is nodig om de drie grote crises van onze tijd te bestrijden: de toenemende ongelijkheid, de woningnood en klimaatverandering. Het is een trendbreuk met voorgaande jaren. En dat is ook nodig.

Afgelopen zes weken zijn we met de vijf partijen tot een stevig akkoord gekomen. Voor de PvdA is het noodzaak dat er iets verandert voor betaalbaar wonen, het bestrijden van kansenongelijkheid en duurzaamheid voor iedereen. Wij presenteren met trots een akkoord waarin we niet terugschrikken om te sturen op een sociaal, betaalbaar en duurzaam Utrecht.

Het akkoord is een trendbreuk. Er wordt dan ook eindelijk flink ingegrepen voor betaalbaar wonen. Rick van der Zweth, fractievoorzitter PvdA Utrecht: “Utrecht is onbetaalbaar. Het is onze dure plicht nu in te grijpen. Er komt een stop op de verkoop van sociale huur, we gaan actief grondbeleid voeren en gaan alleen nog voor bouwplannen die 75% betaalbaar zijn.” Dit is nog slechts het begin. “Als de politiek nu niet ingrijpt, is Utrecht er straks alleen nog voor de rijken.’’

In het akkoord schrikken we niet terug voor scherpe keuzes. Er wordt een extra bijdrage gevraagd van mensen die dit kunnen dragen om groot te investeren en de kansenongelijkheid in onze stad te bestrijden. Dit is ook nodig. Rick van der Zweth: “De ongelijkheid is Utrecht neemt toe. Kinderen die opgroeien in Overvecht krijgen simpelweg niet dezelfde kansen als kinderen uit de wijk Tuindorp, die slechts een paar 100 meter verderop ligt. Er wordt daarom geïnvesteerd in armoedebestrijding, een gezonde start van de allerjongste in onze stad en het onderwijs.” Daar stopt het niet. Ook de Wijkaanpak wordt flink uitgebreid naar wijken zoals Kanaleneiland en Zuilen.

Er gaat een andere wind waaien. Groei is geen doel op zich meer, we gaan voor een leefbare stad waar het prettig wonen is. Kwaliteit staat voorop. Een belangrijke keuze is dat er op termijn ook gebouwd gaat worden in de polder Rijnenburg in combinatie met duurzame energie. Rick van der Zweth: “Jaren hield de politiek elkaar in de houdgreep op dit dossier. Dat doorbreken we. We bouwen aan de randen van de bestaande stad maar daarna komt er een volwaardige, duurzame en bovendien betaalbare stadswijk in de polder.”

Natuurlijk lukt ook in een coalitieakkoord niet alles. Jarenlang hebben wij ons hardgemaakt voor de bewoners van de Croeselaan en geprobeerd de sloop van die huizen tegen te houden. Dat besluit is in november vorig jaar door een meerderheid van de raad genomen. Helaas hebben we dat niet terug kunnen draaien. Wel hebben we ervoor gezorgd dat in het akkoord harde afspraken staan over projecten waar eventueel toch woningen gesloopt moeten worden. Daar moeten minstens evenveel sociale woningen worden teruggebouwd, hebben bewoners een recht om terug te keren en wordt ernaar gestreefd dat bewoners niet meer gaan betalen. Lees daar hier meer over.

Politiek is kiezen met visie voor de stad. Wij zijn trots op een akkoord dat dit doet. Afgelopen week maakte de PvdA bekend Dennis de Vries naar voren te schuiven als kandidaat-wethouder. Hij krijgt de portefeuille Volkshuisvesting, Jeugd, Wijkaanpak, MBO en Vastgoed. Matthijs Kleij, voorzitter PvdA Utrecht: “Dennis kent de kansenongelijkheid in Utrecht, met name in Overvecht, uit de praktijk. Zijn kennis over het Utrechtse jongerenwerk, onderwijs en wijkaanpak is hard nodig. Met deze echte PvdA-portefeuille kan Dennis het verschil gaan maken”

Vandaag, op 1 juni, wordt het akkoord gepresenteerd. Matthijs: “Wij zien de komende vier jaar, met dit mooie akkoord en Dennis in het college, met veel vertrouwen tegemoet. Deze plannen dragen eraan bij dat Utrecht echt weer voor iedereen wordt.”

Lees het akkoord hier.