25 april 2020

Nieuwe solidariteit: Noortje Rozema zet zich in voor eenzame ouderen in de wijk

De coronacrisis heeft ingrijpende gevolgen voor het dagelijks leven, en raakt ons allemaal diep. Mensen vrezen voor hun inkomen, hun gezondheid of de gezondheid van dierbaren. Maar deze moeilijke tijd wordt ook gekenmerkt door zorg en liefde voor elkaar. Het is indrukwekkend hoe solidair onze stad zich toont: we kijken naar elkaar om en zorgen voor elkaar. In de portrettenreeks ‘Nieuwe solidariteit’ interviewen we Utrechters die andere stadsgenoten in deze tijd helpen.

De coronacrisis is bij Oog voor Utrecht ingeslagen als een bom. De Stichting zet zich in voor het bestrijden van eenzaamheid onder kwetsbare ouderen, onder andere met ontmoetingscentra in wijken. Noortje Rozema: “Juist voor deze mensen, waarbij we zo blij zijn dat ze wél de deur uit gaan om naar ons toe te komen, dan is het laatste wat je wil dicht moeten.”

Toch moesten de ontmoetingscentra van Oog voor Utrecht helaas dicht, maar Noortje en haar collega’s wilden meteen wat aanbieden en bedachten het belmaatjesproject: vrijwilligers worden gekoppeld aan een oudere die ze geregeld bellen. “Het werkt als een tierelier. Normaal rust er wel taboe op het hebben van een maatje, omdat veel mensen denken dat niet nodig te hebben. Maar alle ouderen die wij spreken, hebben daar nu wel behoefte aan.”

Gelukkig heeft Oog voor Utrecht veel vrijwilligers. In een mum van tijd hadden zich 80 nieuwe vrijwilligers gemeld. Noortje: “Iedereen wil nu wat doen voor een ander. Dit is blijkbaar een vrijwilligerstaakje dat veel mensen ligt. Je kan het in je eigen tijd doen. We hopen natuurlijk dat ze dit blijven doen, ook na de crisis.”

Naast het belmaatjesproject heeft Oog voor Utrecht nog een aantal andere acties opgezet. Met Pasen hebben ze 150 tasjes rondgebracht gevuld met lekkers. En terwijl ik met Noortje telefoneer, brengt een kind uit de buurt een tekening langs: “Krijg ik weer een mooie tekening voor een oudere, wat mooi, dankjewel. Ik heb net iemand aan de lijn die hierover vragen stelt. Geweldig.” De stichting heeft buurtgenoten opgeroepen om een brief, kaart of tekening naar ouderen te sturen om ze een steuntje in de rug te geven. Dat heeft heel veel reacties opgeleverd. Noortje: “Scholen die hele pakketten aanleveren, indrukwekkend. Daar krijg je heel veel energie van.”

Met al deze acties maken Noortje en alle vrijwilligers aan de ouderen duidelijk: we vergeten jullie niet. Maar er blijven helaas ook zorgen bestaan. Noortje: “Echte problemen, zoals eenzaamheid, op afstand oplossen blijft lastig. Het is beperkt wat je kunt doen. Ik maak me ernstig zorgen over deze kwetsbare ouderen. Komen ze straks weer hun huis uit en naar de inloop? Daar kan ik wakker van liggen.”