16 januari 2020

Oproep aan gemeente Utrecht om schulden kwijt te schelden

Ondanks de economische groei hebben veel huishoudens moeite met rondkomen en nemen problematische schulden toe. En dan hebben we het niet over een hypotheekschuld of een paar tientjes rood staan, maar over structurele en langdurige tekorten op de rekening, over aanmaningen en boetes, over deurwaarders en incassobureaus.

Vicieuze cirkel

Mensen komen hierdoor in een vicieuze cirkel: iemand zonder werk komt lastig uit de schulden en iemand met schuldenproblematiek blijft doorgaans moeilijker aan het werk. En als het inkomen van een gezin ondanks een betaalde baan rond het armoedeniveau blijft steken, is de kans groot dat schuldenproblematiek weer opduikt, met alle gevolgen van dien. Het hebben van problematische schulden kan leiden tot armoede, sociale uitsluiting, stress en andere gezondheidsproblemen bij volwassenen en kinderen.

Goede voorbeeld geven

Het Utrechts college van B&W wil extra inzetten op de bestrijding van armoede en problematische schulden. Met de actieagenda schuldenvrij wordt druk gewerkt om Utrechters uit de schulden te helpen. Tegelijkertijd is de gemeente Utrecht zelf soms ook één van de schuldeisers. Daarom vindt de PvdA, samen met GroenLinks en D66, het belangrijk dat de gemeente het goede voorbeeld geeft en niet zelf de schuldenindustrie in stand houdt. Bovendien is het belangrijk preventief te werken en er vroeger bij te zijn.

Daarom stellen de partijen vragen aan de wethouder. De volledige vragen zijn te lezen in onderstaande link.

SV 2020_007_Geef het goede voorbeeld als schuldeiser