20 september 2018

Parkbeheerder tegen overlast in Maximapark

De afgelopen maanden is het Maximapark meerdere keren in het nieuws geweest vanwege vandalisme en overlast. Deze zomer alleen al is er zes keer brandgesticht. Vernielingen, graffiti, zwerfvuil en overlast van brommers en scooters zijn eerder regel dan uitzondering.

Overlast

Vrijwilligers en gebruikers van het Maximapark hebben de buik vol van brandstichting, vernieling, troep en lawaai. Jongerenwerkers, toezichthouders, stadswerken en politie zijn extra actief, maar er zijn meer oplossingen denkbaar. In een artikel in het AD suggereert een vrijwilliger: “Het aanstellen van een parkbeheerder kan een uitkomst bieden. Het zou mooi zijn als iemand, zoals een schoolconciërge, hier kan opletten”.

Parkbeheerder

De PvdA ziet in de functie van parkbeheerder een mooie publieke baan weggelegd, een baan in de publieke of nonprofit sector. Een parkbeheerder betekent een vast gezicht in het park. Iemand die dagelijks aanwezig is, zodat je zeker bent van een veilig en schoon park. Parkbeheerders doen ontzettend belangrijk en waardevol werk. Net als school conciërges, straatcoaches of beheerders van speeltuinen. Zij doen werk dat gedaan moet worden en waar dus een salaris tegenover behoort te staan. Werk dat ook geschikt kan zijn voor mensen die langdurig thuis zitten of die moeilijk aan het werk komen.

Vragen

Daarom stelt Ilse Raaijmakers het college de vraag of zij bereid is om extra publieke banen in Utrecht te creëren, zodat onder andere in het Maximapark een parkbeheerder kan worden aangesteld.