25 maart 2021

Plan Lombokpark: voordelen wegen op tegen nadelen

Donderdag is het nieuwe plan voor het Lombokplein (eigenlijk Lombokpark) besproken in de gemeenteraad. Hier wordt eindelijk gekozen voor (veel) sociale huur in het Stationsgebied. Dat is nodig: Utrecht, en zeker rond het Station, is compleet onbetaalbaar geworden door de keuzes van afgelopen jaren. Rick van der Zweth: “Afgelopen jaren was het percentage sociale huur steeds veel te weinig in het Stationsgebied: Smakkelaarsveld (0%), Wonderwoods (0%), Galaxy Tower (0%), Beurskwartier (20%). En dan worden de woningen aan de Croeselaan ook nog eens onnodig gesloopt! Dit is dus een goede stap maar ook met dit plan komt het gemiddeld op 10-15% in het Stationsgebied als we geluk hebben. Dat blijft volstrekt onvoldoende”.

Toezeggingen

In het debat zijn goede dingen toegezegd: de percentages van betaalbare huur staan en niet zullen wijzigen, er wordt gewerkt aan een groene verbinding t/m het Daalsepark en er komt een woon-zorgconcept. De PvdA is blij met deze toezeggingen.

Max 30 kilometer per uur

Niet alles lijkt al voldoende geregeld, zeker wat betreft het verkeer. Rick: “Onze fractie blijft zorgen houden over de hoeveelheid autoverkeer in het gebied. Aan de Graadt van Roggeweg, één van de meest vervuilde plekken in onze stad, wonen mensen in schimmelflats aan een weg die hun gezondheid stevig aantast. Hier moet minder autoverkeer komen, maar we vrezen dat er sprake is van wensdenken. Het hele gebied moet daarom 30km per uur worden. Dit komt de luchtkwaliteit én de leefbaarheid aan de Graadt van Roggeweg ten goede.” De motie om het hele gebied 30km/u te maken, vanaf de Sowetobrug tot aan de Daalsetunnel, heeft het gehaald.

Wordt de wooncrisis wel serieus genomen?

Het steekt de PvdA dat de beperkte ruimte die er is wordt benut voor meer hotelkamers i.p.v. woningen, gezien het schreeuwende tekort aan betaalbare woningen in onze stad. Het was echter stuitend dat veel informatie nog uitgezocht moest worden voor het debat gevoerd kon worden. Rick: “Als die informatie er nog niet was, op welke basis heeft de wethouder dan besloten dat er hotelkamers moesten komen? Neem je wooncrisis wel serieus als je het van te voren niet eens uitzoekt?”. Dit kon helaas niet meer worden gewijzigd, maar willen dat dit in het vervolg beter wordt geregeld.

Ongelijkvloerse kruising

De PvdA kiest voor een gelijkvloerse kruising boven een ongelijkvloerse kruising. Die laatste levert beperkte winst op voor de fietsers door het aantrekken van extra fietsverkeer, zorgt voor veel fietsverkeer richting de al drukke binnenstad, gaat ten koste van openbare ruimte en groen en kost bovendien miljoenen. Wij hebben daarom een amendement ingediend te kiezen voor een gelijkvloerse kruising. De coalitie ging hier helaas niet in mee.

Steun

Er ligt een mooi plan met veel groen, een woon-zorgconcept en bovendien veel betaalbare woningen. Op ons initiatief wordt het gebied op termijn ook overal 30km/u. Wij zouden normaliter kiezen voor een gelijkvloerse kruising en voor woningen i.p.v. een hotel naast het NH Hotel. De voordelen wegen hier echter op tegen de nadelen waardoor wij het plan hebben gesteund.