19 september 2019

Programmabegroting 2020: College maakt geen duidelijke keuzes

Utrecht is een verdeelde stad en staat voor enorme uitdagingen. De verschillen tussen mensen met veel en mensen met weinig kansen blijven onverminderd groot.

Tegenvaller

De beperkte financiële ruimte is dan ook een grote tegenvaller.

Fractievoorzitter Rick van der Zweth: “Het is ongekend dat in deze tijd het kabinet miljarden op de plank laat liggen en wij daardoor ook in Utrecht moeten bezuinigen. Dit terwijl Utrecht voor enorme uitdagingen staat op de woningmarkt, in het onderwijs en de zorg en nog altijd 1 op de 5 gezinnen niet rondkomt”.

Kaasschaaf

Helaas maakt het college geen duidelijk keuzes, maar hanteert de kaasschaaf:

• minder naar de buurtteams
  • minder naar armoedepreventie
  • minder naar het initiatievenfonds
  • bezuinigingen op leerlingenbegeleiding
  • zelfs op veiligheid wordt iets gekort

Harde dobber

Voor mensen in dienst bij of via de gemeente wordt het een zware dobber. Onze ambtenaren moeten hetzelfde werk gaan verrichten met minder middelen en bij gesubsidieerde culturele instellingen groeien de salarissen niet meer mee zodat het de gemeente minder kost.

Grootste problemen worden niet aangepakt

Van der Zweth: “We missen daarnaast een aanpak voor de grootste problemen in onze stad. Er zijn geen nieuwe plannen om de woningnood in Utrecht aan te pakken. En ook geen nieuwe plannen om het toenemende lerarentekort te bestrijden”.

Kortom, de PvdA Utrecht wil duidelijke keuzes: geen bezuinigingen op onderwijs, armoederegelingen en wonen. Stel ambities bij op andere terreinen. Kies wat je niet gaat doen. Wij komen met voorstellen bij onze tegenbegroting.